zaterdag 5 november 2011

Wat heb ik een bijzondere dag gehad gisteren.......


Wat heb ik een bijzondere dag gehad gisteren....... 

Gister was namelijk de boekpresentatie van 1 van mijn allerbeste en allerliefste vriendinnetje Nina Blom. 
Vanaf haar 14de is zij bezig geweest met het op papier zetten van haar afschuwelijke jeugd. Nu 22 jaar later is haar boek 'je bent een verschrikkelijk kind' af en ligt het vanaf maandag in de winkel.
Hoe geweldig is dat!?

In het boek beschrijft ze haar jeugd waarin haar moeder Münchhausen by proxy bij haar pleegde. Dat is een zeer ernstige en bizarre vorm van kindermishandeling waarbij (in de meeste gevallen) de moeder haar kind opzettelijk ziek maakt. Dit gaat allemaal zo ontzettend ver dat slachtoffertjes van het ene ziekenhuis naar het andere worden gesleept en de meest vervelende en dus onnodige onderzoeken krijgen. Het kind moet onder dwang van de moeder meewerken aan dit hele gebeuren en maar blijven zeggen dat ze pijn hebben......
Hoe ongelofelijk is dit allemaal! 
Maar het gebeurd dus gewoon. 
En alleen maar om aandacht te krijgen van artsen en medisch personeel. 
Kijk voor meer informatie over Münchhausen by proxy op de site van stichting STOMbp (stichting overlevers Münchhausen by proxy)



Gister mocht ik dus ook 1 van de eerste exemplaren ontvangen van het boek van Nina. Het was een hele bijzondere en emotionele dag.  Vanmorgen vroeg ben ik er al meteen in begonnen! Ik had al wel eerder wat hoofdstukken als 'proeflezer' mogen lezen. En ik ben zooooooo trots op haar. 
Ze heeft zo'n gevecht moeten leveren, ook met alle jaren therapie om dit hele gebeuren een plek te kunnen geven..... 

En weet je ze is zo'n lief, sterk, vrolijk, gezellig, kleurrijk en   mooi persoon nu!          Ongelofelijk


Het is natuurlijk een heftig verhaal wat ze verteld in haar boek, maar ik vind dat iedereen het moet kopen en lezen!!!!




15 opmerkingen:

  1. heftig verhaal zeg! Maar ik kan me voorstellen dat je trots bent op je vriendin!
    Zodra ik een een boekhandel ben kijk ik uit naar het boek.
    groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow-krijg nu al kippevel-heftig-en wat knap-da's nou een kanjer-xxx-Sil.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jee, wat een heftig verhaal zeg! Ik weet alleen niet of ik het boek zou willen lezen, ik krijg vaak een heel naar gevoel van dat soort boeken en ga er teveel over nadenken....
    Maar wel heel dapper van haar dat ze het allemaal op papier heeft gezet en lief van jou dat je mooi over haar schrijft!!

    Groet!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heftig, knap van haar, lief van jou...
    Ik ga eens kijken of het hier bij de boekhandel ligt!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja dat is natuurlijk vreselijk wat haar is overkomen. En wat mooi dat ze na hard werken de persoon is geworden die ze nu is. Doe haar mijn hartelijke groeten en misschien dat ik het boek eens kan lenen bij de bieb.En dat jij dan veel voor haar kan betekenen in haar leven is prachtig. groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Merula, ik kan me voorstellen dat je trots op haar bent! Ik had al eens eerder van het syndroom gehoord.. te erg voor woorden...Wat fijn te horen dat je vriendin ondanks alles toch een hele sterke vrouw is. Een boek schrijven is ook vaak een goede manier om dingen te verwerken.
    Lief van jou dat je er een blogje aan wijdt.
    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. gossie wordt er een beetje stil van zeg, dit is allemaal nogal wat. Hoop dat ze met het boek ook het hele gebeuren een plekje kan geven en een lang een gelukkig leven mag hebben, want ik denk niet dat ze een makkelijk leven gehad heeft tot nu toe, petje af dat ze het op papier heeft kunnen zetten!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hey Merula,
    Ik heb me ook nog niet opgegeven voor RRN -2, want ik twijfel inderdaad nog. Ik ben nu bezig de laatste pagina's te vullen en merk dat ik een beetje door mijn inspiratie heen ben. Dus nu al meteen een nieuw boekje..? maar ik begreep dat je ook zelf je groepje kunt starten, dus wie weet doe ik dat begin volgend jaar, want ik vond het wel enig om te doen!! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Merula,
    Wat goed dat je verslag hebt gedaan van deze bijzondere dag en je hebt het zo zo goed onder woorden gebracht, waar het boek over gaat en over de prachtige persoon, die Nina ondanks deze ellendeige jeugd uiteindeklijk toch nog is geworden.
    Ze mag ook dankbaar zijn, dat ze jou als vriendin heeft. Ik stuurde haar net nog een heel lange e-mail met mijn ervaringen over deze bijzondere avond. Tot strake liefs en dikke knuf mama

    BeantwoordenVerwijderen
  10. hé een bericht van een nieuw gezicht! meteen leuk om ook jouw blog te ontdekken. fijn dat je vriendin haar boek gepubliceerd heeft ... zoiets vraagt tijd én moed. je moet een hoop dingen eerst verwerken voor je wat op papier staat ook écht de wijde wereld instuurt. lieve groet, @nne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik zou ook trots zijn op zo'n kanjer hoor.
    typ even zonder hoofdletters dat is handiger op bed.
    ik heb wel eens van die stoornis gehoord maar er zijn niet zoveel boeken van.
    ik hoop dat ze een a
    super verkoop heeft dat heeft ze verdiend,
    heel erg vrolijk je vorige roze post,
    dank voor je reaktie
    fijne week maia

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat ongelooflijk sterk dat ze het zo in de wereld kan zetten. En wat mooi dat jij er onderdeel van kan/mag zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo Merula,
    Toen ik een paar wkn geleden aan het neuzen was op je blog, kwam ik dus ook hier terecht. Ik heb het boek meteen besteld en in een keer uitgelezen. Kon echt niet stoppen met lezen. Helaas moest ik tussendoor werken, het boek zat in mijn tas en liet me geen rust. Ik was blij toen ik de bus naar huis nam... kon ik weer verder lezen. Ik heb bewondering voor je vriendin, ze moet een mooi en sterk mens zijn. Dank je voor deze tip!
    Groeten van Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve Merula,

    Wauw wat een lieve, mooie en prachtige reacties! Ik heb mij (hopelijk is het gelukt) aangemeld om lid te zijn van jouw prachtige Blog...ik ben een groot fan van jou....en je bent ook een heel belangrijke en lieve vriendin van mij....

    Lieve groet,
    Nina Blom

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hihihi het is gelukt! Ik ben niet zo'n held in computers en sites....maar gelukkig kan ik nu ook reageren op jouw site...en volgens mij ben ik ook lid geworden....hihihi....ik ga het nog even uitvogelen!
    Ik wil iedereen hierboven persoonlijk heel hartelijk danken voor de reacties!
    lieve groet Nina :) XXX

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)