donderdag 8 december 2011

en de winnaar is......

en de winnar is......nee nee niet de uitslag van een give away.
De uitslag van DE appeltest!

Vorige week kocht ik deze 12 appeltjes bij de Albert Heijn.


Ik verbaasde me nogal over de hoeveelheid verschillende 
appeltjes daar en vroeg mezelf af of ze echt nou allemaal zo 
verschillend zijn en welke natuurlijk het aller 
aller lekkerst is.....
Van ieder appeltje nam ik er eentje mee en de test kon
beginnen! 
Ik heb gehapt, gesneden, geknepen, geroken en 
gekeken. En veel geproefd. En wat op internet gezocht naar 
wat extra achtergrond info.
Maar ook op het bonnetje gekeken naar de prijs van ieder
appeltje. Toen bleek alleen wel dat het aardige meisje
achter de kassa 2x de 'cox orange' en 2x de 'elstar' had 
berekend en dus de prijs van de 'jonagold' en de 'jazz' 
zijn onbekend.
Maar goed dat mag de pret niet drukken!

Om het een beetje overzichtelijk te houden had ik 3 
teams gemaakt van een beetje gelijk soortige. De 
nummertjes komen natuurlijk overeen met de eerste foto!



Laten we beginnen. 

team 1: "de klassiekers"



Nummer 7 = De Elstar. (volgens stickertje op appel: friszoet & aromatisch)
           De meest geteelde appel in NL en zeer geschikt voor appelmoes. Dit     
           appeltje kostte 20 cent. Het is een klein wel lekker appeltje, beetje  
           zuur vond ik. 
Nummer 8 = De Cox Orange. (zoet & zacht) Deze kostte 34 cent. Ook een klein  
           appeltje, maar niets mee. Ik vond deze lekkerder dan de Elstar. 
           Het schijnt een ideaal dessert appeltje te zijn.....
Nummer 1 = De Jonagold. (mildzoet & smaakvol) Dit is de tweede meest geteelde 
           appel in NL. Het is een kruising tussen de golden delicious (nr 5)
           en de Jonathan (had de appie niet). De prijs weet ik dus niet ik denk 
           zo rond de 40 cent. Een lekker appeltje een beetje stevig en sappig.

Nummer 5 = De golden delicious. (mild & zoet) Dit is dan weer de meest geteelde 
           appel ter wereld. Hij kost 42 cent. Dit is echt een grote dikke appel, 
           die je zo herkend aan z'n geel groene kleur. Een flinke lekkere zoete   
           appel,die je niet moet snijden maar waar je echt zo in moet bijten!

 
 team 2: "de koplopers"


Nummer 10 = Granny Smith. (friszuur & stevig) Deze mooie appeltjes groene appel 
            kost 34 cent. Ik heb zelf een beetje een haat-liefde verhouding met de
            granny smith. Eigenlijk vind ik hem te zuur en het schilletje te hard 
            en taai. Maar ook wel weer respect voor de appel, hij is wel uniek in 
            zijn soort. Je houdt ervan of niet....

Nummer 9 = Pink Lady. ook dit is een aparte appel. Op de sticker geen smaak info 
           en volgens mij zijn ze niet zo vaak los te kopen (maar per 4 verpakt).
                          Het is ook de duurste appel, 52 cent! Maar dit is toch wel een erg 
           aangename appel moet ik zeggen! Hij is friszoet en erg knapperig. De 
           naam is goed gekozen want deze appel heeft echt een beetje een mooi  
           roze kleurtje. Het is een Australische appel. En hij is zo duur omdat 
           het best een lastige appel is voor de appelteler. Het is de eerste 
           appel die in bloei staat en de laatste pas om geoogst te worden.

Nummer 3 = Braeburn. (knapperig & smaakvol)Deze appel kost net iets boven het 
           gemiddelde 45 centDeze appel ziet er wel sjiek uitheeft een mooie 
           donkerrode kleur en glans en extreem gladde schil (ik zie mijn 
           bio-medebloggers tenenkrommen nu, sorry hiervoor) Hij is sappig en 
           fris, niet echt zoet of zuur. Niet echt uitgesproken smaak dus, wel 
           prima te eten.

Nummer 6 = Junami. (stevig & fris) Dit appeltje hoort ook bij de goedkopere en   
           kost 26 cent. Deze appel komt uit Zwitserland en is wel erg vatbaar 
           voor schurft en meeldauw (tja). Een lekker knapperig appeltje!



Team 3: "de kiwi's en yankees"


Nummer 2 = De royal Gala (stevig & zoet) Deze appel kost 38 cent. Hij komt uit New 
           Zeeland en wordt beschouwd als 1 van de beste appels ter wereld. Ben ik 
           het niet helemaal mee eens. Wel een okee appel hoor, een beetje zoet 
           zuurMaar ik had het idee dat dit zo'n appel is die snel melig wordt 
           als je hem te lang laat liggen.

Nummer 11 = De Fuji (zoet &stevig) Deze had al wel een buts toen ik hem kocht, wat 
            je kunt zien op de foto. Maar.... dit is toch wel een erg lekkere 
            appel! Het is een kruising tussen Red Delicious (meest geliefde appel 
            in de VS) en Ralls genet (die zegt me niets...) Het is een vrij zoete 
            appel. Maar ook weer bij de top 'prijzig', deze appel kostte 53 cent.

Nummer 4 = De Jazz (zoet & zeer stevig) Deze appel komt ook uit New Zeeland. Het is 
           een kruising van Braeburn (nummer 3) en Royal Gala (nummer 2). Een 
           lekkere stevige zoet zure appel. Ik vond het een beetje een 'stoere' 
           appel. (stoer, kan ook prima op zo'n stickertje toch?)En van deze appel 
           weet ik de prijs dus ook niet.....



Nummer 12 = De granaatappel (niet op de foto) is natuurlijk een vreemde eend in 
            de bijt en is bij deze gediskwalificeerd......


Maar okee wat is nu de beste appel vragen jullie je af!

ik weet het niet.......

Ik snap de teleurstelling van jullie (het valt mij ook een beetje tegen).

Ik heb wel een paar favorieten (pink lady en fuji). Maar dit 
zijn dan ook meteen de duurste appels en dat is natuurlijk 
een beetje jammer. De Jazz ook erg okee (maar daar weten we 
de prijs dus niet van....) 
De Junami hoort ook wel bij de favorieten (en is goedkoop 
in verhouding tot...)

Kortom. Ze zijn eigenlijk allemaal lekker! 

Wisten jullie trouwens dat de appel 1 van de oudste vruchten 
van de wereld is. Ze zijn er al duizenden jaren en komen 
oorspronkelijk uit Kazachstan. In oude verhalen worden
appels geassocieerd met verleiding, vruchtbaarheid, geluk,
gezondheid en liefde.
In 1620 werden er door Engelse ontdekkingsreizigers appels geimporteerd naar de VS. 
Er zijn inmiddels al 7000 varieteiten appels geteeld 
wereldwijd. En 80% van deze wereldbevolking een regelmatig
een lekker appeltje. 

Zo'n appeltje bevat trouwens 25 % lucht (verse appels
blijven ook op het water drijven). En een middel grote
appel bevat 80 calorieen. 


Nou dan nog maar een kiekje van de zelfgemaakte appelmoes 
met deelnemers 1-5-6-7-10 en 11 erin.



Welke appel is bij jullie favoriet? En lekkere appelrecepten zijn natuurlijk ook welkom!
: )

9 opmerkingen:

  1. heerlijke post joh, heb um helemaal gelezen(jaja je hebt hem niet voor niets uit zitten werken). Al was de teleurstelling groot dat er niemand gewonnen heeft, tja het is een wedstrijd of niet hé!
    nog even wat aanvullende info: ik ben allergisch voor appels, tja dat kan dus, en een groenteboer informeerde mij dat er dus een appelsoort is waar je niet allergisch op reageert. Tja welke dat dus is weet ik niet meer, maar bij googelen viel de naam granny smith, maar geloof nooit dat het die appel is aangezien die overal te koop is en dat was bij die appel dus weer niet, toch maar eens navragen aan de groenteboer(laat ik daar nou nooit komen hihi). En momenteel mag ik helemaal geen fruit vanwege mijn dieet(tja bevat dus veel te veel suiker, gek hé) dus een appelmoment zit er voor mij de komende maanden even nog niet in!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Merula,
    Wat heb je er toch weer een werk van gemaakt en wat een leuk idee!!Ja, dat is inderdaad heel moeilijk om een winnaar uit te kiezen. Ik zelf vindt de cox orange wel heel lekker, maar die is er niet zo vaak en wordt later in het seizoen wat melig. Ik kocht laats bij ons groentemannetje een rode goudreinet een voor mij onbekende appel, mar ik vond hem heerlijk. En de gewone goudreinet ontbrak aan jou test, maar is eigenlijk ook niet zo'n handappel, maar dé appel voor appelmoes, appeltaart en natuurlijk voor de appelflappen. Dit even ter informatie. Maar het is weer een heel leuk aanvulling van je web-log. Hoop op heel veel reacties. Lieve groet mama

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Haha, bedankt voor dit gratis warenonderzoek! Ik moest lachen dat de cassiere niet alle appels apart heeft ingetoets, was haar veel te veel werk!! Die gooit alles op 1 hoop.. lol!
    Ik moet zo ff naar Appi, ik zal eens kritisch kijken welke appeltjes ik deze week neem!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk! Ik zou ook geen favoriet kunnen kiezen hoor; juist de afwisseling vind ik zo leuk. Maar als ik toch moet kiezen zou ik gaan voor een ouderwetse appel. Ik vind het raar dat telers van die speciale appels kweken voor de huidige consument met al haar rare eisen (volgens mij hoort die pink lady bij de nieuwe rassen: perfect van vorm en kleur, niet te groot etc.) Maar de lekkerste zijn natuurlijk van mijn eigen boom!
    Nog iets ter info voor mensen met allergie: die stofjes zitten vooral in de schil, als je de appel dus schilt heb je er geen tot minder last van!
    Mijn favo recept: ouderwetse broodpuddig met appel! Mmmmjammmie.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank je voor het vele werk wat je besteed hebt aan de APPEL. Ik eet het liefste een elstar appel, maar niet te vaak, ik ben niet echt zo dol op appels.
    Maar een appelbeignet van de echte bakker gaat er wel in. Maar met mate want het is natuurlijk niet echt gezond. ik wens je een appelig weekend. x Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een super leuk onderzoek! Ik vind appeltje 3 er wel heel erg mooi uitzien ... ik ben ook wel benieuwd naar Pink Lady. Ik ben zelf gek op de granny. Lekker zuur! nu ik jouw onderzoek lees vind ik dat ik maar eens vaker andere appels moet uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij ons word de elstar het meest gegeten, we hebben zelf een boom in de voortuin, die ook dit jaar weer afgeladen vol hing. Het restant blijft hangen voor de vogels. Als we appels kopen zijn het meestal Granny Smith.
    En favoriet recept? Appelflappen van roomboterbladerdeeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hee Merula, wat een grappige post. Zelf vind ik de Jazz en de Pink Lady het lekkerste. Maarrrrrr... Waar ik dan weer van baal in het kader van duurzaamheid is dat die appels van de andere kant van de wereld worden ingevlogen! Nieuw Zeeland onder andere. Dat vind ik te gek en heb mezelf daarom verplicht om Hollandse appelen te eten. Elstar dus vaak...
    Groetjes!
    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind alleen de Jazz appel van AH te pruimen.

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)