zondag 29 januari 2012

3x3 'waar en wie'

Okee. deze keer in het project 3x3, ben ik 9 dagen achterelkaar op zoek geweest naar straatnamen waarvan ik niet wist wie of wat het nou eigenlijk was. Je kent het wel je fietst er iedere dag langs maar hebt eigenlijk geen idee wie dat nou toch is op dat bordje. 
Geen lanen, paden, wegen of banen, alleen echte straatnamen. 
Dit natuurlijk allemaal om de algemene ontwikkeling een beetje op peil te houden (of te brengen?)
Vervolgens bij thuiskomst even googlen en lees hieronder het resultaat.




 Jacob Romanstraat = `Jacobus Roman` (1640-1716) was oorspronkelijk een beeldsnijder en later architect. De stijl van zijn gebouwen behoort tot de Strakke stijl. Sommige ontwerpen zijn meer Hollands-classicistisch qua stijl, andere meer barok.


Okee, niet echt heel spectaculair.... Maar de volgende Meneer Jansen, die maakte er wel wat van! Ik snap wel dat er een straat naar hem vernoemd is.......

 Sacharias Jansenstraat =(ca. 1585-1632 was een brillenslijper, woonachtig in Middelburg. Sacharias Jansen wordt vaak genoemd als uitvinder van de telescoop. Zijn zoon Johannes zou later onder ede getuigen dat Hans Lippershey, een collega glazenslijper eveneens uit de Kapoenstraat (die zoeken we ook nog even op!) in Middelburg van zijn vader het ontwerp voor een telescoop had gestolen.
Sacharias Jansen zou zijn fortuin gemaakt hebben door het vervalsen  van Spaanse koperen munten. In de jaren 1613 tot 1619 is hij verschillende malen hiervoor veroordeeld. Jansen groeide op in een huis dat meteen naast de Munt stond en had een zwager die daar werkte, waardoor hij het slaan van munten goed heeft kunnen afkijken. Hij vluchtte naar het nabijgelegen dorp om de hoge straffen (oa doodstraf) die op valsemunterij stonden te ontlopen.   Valsemunters werden destijds gestraft door hen te koken in olie. Zover kwam het niet, Jansen had opnieuw weten te vluchten. 


De volgende straatnaam-meneer was wat lastiger te vinden. Een straat in Goirle is naar hem vernoemd. Volgens mij meer een soort van 'dorpsgek' en zal dus in de rest van Nederland bekend zijn.....

 Thomas van Diessenstraat = (1828 tot 1892)  De familie Van Diessen behoorde vanaf haar vestiging te Goirle tot het midden van de negentiende eeuw tot het dorpsproletariaat. Slechts een persoon uit dit geslacht, Thomas van Diessen zou gaan behoren tot de dorpselite. Binnen de negentiende-eeuwse dorpsgemeenschap speelde hij een eigenaardige rol, die hem tot een bijna legendarische figuur maakte. Hij was de enige Goirlenaar voor wie een standbeeld werd opgericht.


 Dit heb ik altijd wel een interessante straatnaam gevonden als ik hier langs fietste. Maar tja was misschien ook wel te verwachten, het heeft wat met het geloof te maken.... (en dat vind ik niet zo heel erg interessant)

 Superior de beerstraat = Pater Superior Franciscus Salesius de Beer was de eerste algemene overste van de fraters: van 1846 tot 1900 maar liefst. Hij speelde een cruciale rol in de vestiging van de trappistenabdij van Koningshoeven. In 1883 werd hij voor zijn ‘vele en gewichtige diensten’ beloond door de abt van de Noord Franse abdij van Catsberg.


Dus al mijn hoop was gevestigd op Visser 't Hooftstraat. Ik hoopte en dacht dat het echt een straatnaam was vernoemd naar een visser...... Zo'n Peer de zeeschuimer die de woeste zeeen had bevaren. Maar nee dus..... lees zelf maar.

 Visser 't hooftstraat = Willem Adolph (Wim) Visser 't Hooft,(1900-1985) was een Nederlands theoloog. Hij was de eerste secretaris-generaal van de wereldraad van kerken.wereld raad van kerken


De volgende straatnaam..... ook niet heel erg interessant. Zullen de mensen die hier wonen weten wie het is???

 Jan Van Rijswijckstraat =(Antwerpen 14-02-1853 - Testelt 23-09-1906), zoon van de dichter Jan Baptist Van Rijswijck en neef van Jan Theodoor van Rijswijck, was een Belgisch advocaat, staatsman en journalist. 


De dag erna kwam ik langs de Mechtildisstraat....... 
geen commentaar.

 Mechtildisstraat =  De heilige Mechtildis ( 31 mei 1160) was een dochter van graaf Berthold II van Andechs en van Sophia en is dus een zuster van de Z. Euphemia. Reeds in haar jeugd gaf Mechtildis blijk van een diepe vroomheid en als jong meisje trad zij in bij de kanunnikanessen van Sint-Steven. Later werd zij door de bisschop van Augsburg aangezocht om abdis van het klooster in Zwaben te worden. Eerst weigerde zij uit bescheidenheid, maar op vraag van paus Anastasius IV  aanvaardde zij in 1153. Toen zij haar einde voelde naderen, keerde zij in 1160 terug naar DieSSen.
Haar feestdag is op 31 mei.


Een straatnaam en een feestdag naar je vernoemd hebben, niet slecht.
Het werd tijd voor iets luchtigers. Bij mij in de buurt zijn er ook allerlei 'ridder-straatnamen', waaronder Blazoenstraat. Iets met ridders dus, maar ik wist eigenlijk niet precies wat het nou was....

Blazoenstraat = een bord waarop een (adellijk) wapen is geschilderd en dat gedecoreerd is met sieraden.

Dag 9.

 Jan Backstraat = (1440- 1508) Jan Back was heer van Asten. Ook was hij schepen ( dat betekend dat hij een openbaar bestuurder op plaatselijk niveau was) te 's-Hertogenbosch. Hij trouwde omstreeks   1460 met Adriana Katharina van Wylich. Hij heeft in 1504 nog onderhandeld omtrent een legermacht om de invallen van de Geldersen  te bestrijden.


Kortom ik had wat gehoopt op wat interessante dingen..... Ik heb trouwens wel zin in een potje triviant nu.......



3x3 is mijn projectje waarbij ik iedere keer 9 dagen (3x3 dus) hetzelfde 'iets' fotografeer.


15 opmerkingen:

  1. Geweldig idee! Ik kende ook geen van al je bordjes. Wel ken ik de betekenis van een kapoen, dat is een gecastreerde haan... Komt door het sinterklaas-liedje ik wilde weten wat het betekende... :)
    xoxox

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahaha hij is weer leuk! Ik had bij geen van allen een idee.... dus bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee. Dat vind ik nou zo leuk aan jou, dat jij dingen ziet waar ik elke dag zomaar aan voorbij loop... ook die boodschappenbriefjes in de supermarktkar, de verschillende appels, dat soort dingen. Gisteren liep ik met de hond en dacht: ik ga een door Merula-ogen naar de wereld kijken. Maar op de een of andere manier bezit ik die gave niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. haha, je hebt jezelf wel aan het werk gezet! Ik bedenk me net dat ik maar op 1 adres heb gewoond die niet naar een persoon vernoemd is...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuk zo'n overzichtje! Normaal denk je er niet zo over na! Hier bij ons is een straat ramppad, wie dat nou weer bedacht heeft...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een geweldig leuk idee! Super!
    In het dorp waar ik vandaan kom, hebben ze een lange straat in de polder 'de Hel' genoemd... Daar wil je toch niet wonen!?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat leuk en leerzaam! nooit aan gedacht om op een straat naam te gaan googlen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk, maar nog best wel wat werk om het allemaal op te zoeken:)
    Je hebt je huiswerk weer goed gedaan, van mij krijg je een tien hoor;))!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoe krijg je het weer bedacht wat een leuke leerzame post!
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Is altijd wel heel goed, een beetje op ontdekkingstocht in je eigen omgeving! Dan bekijk je de straten waar je altijd doorheen rijdt met een frisse blik.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hihi ja ik heb ook een froe ;-) En toffe post zeg! Zo'n beetje historische achtergrond is nooit verkeerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een leuk idee. Ik rijd ook altijd achterloos door de straten zonder te bedenken wat die mensen hebben gedaan om een vernoeming te krijgen. Daar sta ik de volgende x vast even bij stil!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hé wat leuk! Had tijdens het lezen alleen wel de hele tijd dat liedje van Harrie Jekkers in mijn hoofd (straatnaambordjesblues?)!
    Leuk om were een berichtje van je te krijgen btw. Moet alleen met het schaamrood op de kaken toegeven dat ik een afgrijselijk asociale blogger ben..... In ieder geval in de winter dan! Het is koud en druk op de boerderie.... Ik vind je playmobil ook erg leuk trouwens! (Zo hebben wij nog een zwikkie "Ken's" in huis; barbies waar ik de haren van had afgeknipt en de borsten van ingedrukt. Bij gebrek aan echte Ken in de speelgoedbak)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Kapoen en blazoen, dat was te doen,

    Maar ik dank u, de rest was allemaal nieuw!

    Een echt EeBeetje (educatief blogje),daar is veel tijd in gaan zitten. Leuk gedaan :)

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)