vrijdag 27 januari 2012

Deze week zag ik (Zahl zwanzig ) nummer 28

'deze week zag ik' de roos van Jericho.


Een soort van uitgedroogd varen-achtig bolletje wat helemaal uit krult en groen wordt als je het in het water legt. Haal je het uit het water dan droogt en krult het weer helemaal op. En dit laten bloeien en laten drogen kun je zo vaak doen als je wilt. Het is een primitieve woestijnplant die al meer dan 400 miljoen jaar bestaat. Het kan de meest extreme droge periodes doorstaan en gaat gewoon weer bloeien als het water ontvangt. 
Kijk dat is nou een slim plantje lijkt me zo!





De roos van Jericho heeft ook veel geneeskrachtige werkingen. 

Zo schijnt het water waarin de roos heeft gebloeid als je dat opdrinkt te helpen om bevallingen te verlichten. Bovendien zou je aan de snelheid van het open krullen kunnen zien of het een makkelijke of moeilijke bevalling word. Het water kun je ook gebruiken om in te baden of voor een compres.
Als je een roos van Jericho in huis hebt mag je je op voorspoed verheugen (yes!). 
In vochtige vorm geeft het een best lekker beetje aparte geur die schijnbaar goed rook verdrijft. In droge vorm houdt het ongedierte weg. (wederom yes!)
Er wordt ook gezegd dat de plant negatieve energie absorbeert als men het op het lichaam draagt. (het lijkt mij een beetje groot en niet zo comfortabel maar okee....)
Verder natuurlijk iets met eeuwig leven, maar dat snapt U ook wel....

Zo, nu ik dit weet kan mijn dag niet meer stuk, 
ik ben een gezegend mens. 
Ik wens U allen dit moois ook toe...... :)





'deze week zag ik' is iedere vrijdag een foto/tekening/knutsel-frustel iets van wat je deze week gezien hebt.
Klik hier om te zien wat andere deze week zagen of om mee te doen!


12 opmerkingen:

  1. Nooit van gehoord, maar dit is een superplant zo te horen! Hoe kom je eraan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. haha, grappig.. hoe kom je nu weer aan die plant?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. weat een leuk verhaal erbij, grappig om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb ook eens zo'n ding gekregen en vrees dat ik een heel ongelukkig leven met horrorbevallingen tegemoet ga, want ik was hem vergeten en uhm, nou, als ze iets te lang in het water liggen gaan ze schimmelen... :S

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk! Ik weet zelf niets van planten... maar deze plant is wel bijzonder.
    Fijne weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een slim plantje! Maar nu vraag ik me alleen wel af hoe je er aan bent gekomen??

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooi he, wat de natuur soms bedenkt! Ik kwam er afgelopen week achter dat jouw naam eigenlijk een deftige merel is :)
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie vondst en een prachtig verhaal erbij, zo leer je nog eens wat!
    Fijn weekend
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat bijzonder. Ik kende het niet. Hoe is het zo bij jou terecht gekomen ? X

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtig plantje, vooral met het verhaal erbij. Waar koop je dat?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kende het plantje ook niet, en met jouw verhaal erbij heb ik weer wat geleerd vandaag! Leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. voor iedereen die het wil weten! Ik heb het gekocht in het winkeltje van het Noord-brabants natuurmuseum hier in Tilburg.....

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)