zondag 15 januari 2012

okee, moet ik mij ernstige zorgen maken?



Ja, ik moet dit toch echt even kwijt..... 
Ik heb het lang geprobeerd te ontkennen. Gestimuleerd en er ook juist geen aandacht aan besteed, maar het blijft een feit.  
hier komt het dan......  
Mijn 3-jarige zoon houd niet van tekenen.
Erg he!?

Knippen en plakken, beetje knutselen vind meneer allemaal wel geinig, maar tekenen ho maar!

En dan ben je zelf een soort van creatieve moeder die vroeger altijd aan het tekenen was en dan wil je natuurlijk dat je eigen kroost daar ook zo blij van kan worden! Een papiertje wat potloden of stiften en ik zat als kind dan wel in m'n eigen wereldje. Heerlijk!
Mijn moeder heeft ook 2 dikke plakboeken gemaakt van kindertekeningen van mij. En als ik daar dan in kijk kon ik (ahum) ook echt wel heel goed tekenen vroeger.
De tekening hieronder is van mij toen ik 3 jaar en 4 maanden was. (de psychologische verklaring van de papa met het rode hoofd laten we even achterwegen :)




En dan nu eentje van Siem 3 jaar en 5 maanden. 
(en dit is dan echt wel z'n beste werk!) En ook een tekening van een poppetje omdat mama dat dan zo graag wilde..... Okee dan maar, zucht. 5 seconden tekenactiviteit en dan is Siem er wel weer klaar mee. Jaja rondje en oja de ogen (prik prik). Vergeet je de mond niet. oja 'streep' klaar. zo. Gewoon geen zin in dus.



En nou weet ik natuurlijk ook wel dat je dit soort dingen niet met elkaar moet gaan vergelijken en ieder kind zijn ding doet op het moment dat hij of zij daar zelf aan toe is. Maar is snap het gewoon niet zo goed, wie vind tekenen nou niet leuk?????? En zou het ooit nog "goed" komen?

en
het wordt misschien nog wel erger. Als Siem dan erin toestemt dat we gaan tekenen gebeurd dat over het algemeen maar in 1 kleur. En jawel dat is geel. En dan nog het liefst een geel papier met een gele stift (dat is natuurlijk een beetje lastig). En nou weet ik wel dat geel een hele warme kleur is en doet denken aan de zon en vrolijkheid. Lente, narcissen en kuikentjes. Het staat ook voor intelligentie, licht en leven. Maar als ik even verder mag klagen 
;) 
in vind geel niet zo mooi. Ik weet dat meer mensen problemen met geel hebben, ik heb een beetje mixed emotions met geel. Het is zo'n schreeuwende kleur en zo fel!
Nou is die voorkeur voor geel niet alleen bij het (niet) tekenen maar bij alles en al zeker een dik jaar lang. Nix jongetjes blauw en meisjes roze. Geel is het, bij alles. Snoepjes worden uitgekozen op kleur en niet op smaak of vorm. Speelgoed is echt wel leuker als het ook nog geel is. Altijd als er iets te kiezen valt, zal Siem kiezen voor iets geels. Vreemd he!? Ook bij dit "ding" is het niet zo dat we er continu mee bezig ben en de gele voorkeur aankaarten of afkeuren bij hem. Het is gewoon zo als het is!

En weet je..... wat ben ik toch eigenlijk bere-trots op dit kleine mannetje die op 3-jarige leeftijd gewoon al zijn eigen keuzes maakt en zich door niemand laat beinvloeden.
Ik hoop dat hij dit altijd zal blijven doen!



15 opmerkingen:

  1. hmm klinkt een beetje als mijn oudste zoon alleen tekende die alles op die leeftijd in donkergroen/blauw ofzwart (lijkt allemaal op elkaar) enne juffie was er van overtuignd dat hij kleurenblind was, whoehahahaha mooi niet hoor.... maar bijzonder is het wel he? zo jong al die sterke voorkeuren :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was ook zo'n teken-kind, vandaag tekende dochter(2.4 mnd) eerste koppoter! Maar geloof me:ik heb genoeg jongens(ja jongens) in de 10 jaar dat ik groep 1 draai gezien die niet in de buurt kwamen van jou zoons tekening. Ik zou hier als juf erg tevreden mee zijn :) en je eindconclusie is het belangrijkste!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk om te lezen zeg! Onthoud; al wil dit kind niet tekenen, het is en blijft een schatkistje.. let goed op want later zeg je; oh ja dat zat er al heel vroeg in....(misschien heeft het wel iets met dat vrolijke geel te maken, je weet maar nooit)
    :-)
    Elizabeth.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahahaha.. geweldig!!! Hij lijkt net op mijn zoontje van 3 jaar en 3 maanden.. alleen tekent die van mijn alles met oranje, hij wil oranje drinken, oranje snoepjes, oranje hagelslag, oranje wortels, oranje manderijnen.. alles wat maar oranje is... Ik moet zelfs van hem langzaam rijden als hij ziet dat het stoplicht op groen staat, want hij weet dat het daarna ORANJE wordt..lol

    En over dat tekenen.. ho maar.. hij is ook met een paar krassen-strepen en rondjes klaar..lol...

    Heerlijk zijn kinderen, geweldig dat ze al zo hun eigen willetje hebben.. kunnen we niet meer dat alleen maar trots op zijn! Geniet er maar van!

    Liefs,
    Kimmie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Met een ernstig gezicht begon ik te lezen, iets bekennen ? O wat zou het zijn ? Ernstig ? Om vervolgens met een glimlach en een brede lach door te lezen.
    En ja hoe herkenbaar, ik heb inmiddels 2 grote dochters en had zo gehoopt dat ze " creatief " door het leven gingen , maar dat is niet gelukt. Maar ach als ze maar gelukkig zijn in wat ze doen. En wees maar trots op je zoon z'n standvastigheid. Bedankt voor het delen van je geheim . X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. I like Siem-helemaal na je verhaal. Ik hou van kinderen met een uitgesproken mening en smaak. Wees eigenlijk blij-want er komt ook lef bij kijken. En geloof me-wat het tekenen betreft-zie ik het echt vaker op de peutergroep. Er zijn jongetjes die wel eens een "verplicht nummertje tekenen" doen. Ze kijken rond en terwijl ze de groep inkijken zetten ze wat streepjes en krasjes. Zonder interesse. Hun hart ligt ergens anders. Zolang het met de fijne en grove motoriek goed zit-mogen ze hun eigen keuzes maken. En wat gaaf-je eigen plakboeken vol met tekeningen. Koester het! Mooie maandag gewenst met hart&ziel door Sil.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha meneer heeft een eigen smaak! Hihi, heel goed, en soms ook een beetje lastig. Bij ons kon alleen de oudste zo tekenen zoals in de tekening van jou. Hij vindt tekenen nog steeds heel leuk, en tekent ook het meeste van allemaal, zijn favoriete kleuren zijn trouwens zwart en geel ;-) De tweede is nu zeven en komt niet veel verder dan een kop + romp mannetje. Jongste zoon is nu ruim vier en begint nu een beetje met figuratief tekenen, komt vast goed met je zoon ;-) Fijne dag vandaag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ach ja, het is natuurlijk ook niet stoer om te tekenen ;) Moest erg lachen om dit stukje, lekker koppig mannetje heb je! Komt vast allemaal goed :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ach dat tekenen komt wel goed hoor ik zie dat ook nog vaak bij mijn kleuters.
    Mijn eigen zoon kon ook helemaal geen minuutje tekenen toen hij klein was en hij is nu bijna 18 tekent nu net als zijn zus van 15 ( zie oudere berichten op mijn blog)s de meest mooie 3d ontwerpen en portretten!
    Niet te geloven ...ik als juf kan ...je zult het niet geloven kei slecht tekenen!
    Daar hebben we zo onze trucjes voor haha,
    Mijn man gelukkig...daar hebben ze het teken talent van...maar zeker nog niet toen ze nog klein waren hoor!
    Komt wel goed schatje! haha
    Liefs Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig kind die Siem van jou…
    lekker eigenzinnig!
    :))

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb chrome geinstalleerd en kan weer reageren, jippie!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Inderdaad, heerlijk eigenwijs! Hij vindt vast wel zijn eigen manier om creatief te zijn :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat schrijf je dat leuk. Hier ook een knulletje wat zich wisselend kan concentreren. Tekenen vraagt ook wel veel precisie en concentratie. En net als jij zijn wij ook trots op zijn eigenheid.

    Liefs MamaNatuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  14. oh ik kan me wel voorstellen hoor dat je er een beetje van baalt als je zelf zo creatief bent maar ja het is wat je zegt, maar goed dat hij zich niets op laat dringen!

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)