donderdag 22 maart 2012

Guerrilla gardening!

Vorig jaar hoorden ik voor het eerst over 'guerrilla gardening' toen ik in Berlijn was, toen weer een beetje vergeten tot ik vorige week dit berichtje las bij MN van groengedoe.  Guerrilla Gardening is het aanleggen van een tuin op een plek waar het officieel niet mag. Bijvoorbeeld een stuk land dat al lang braak ligt en waar maar geen nieuwbouw op komt, een boomsingel of een lege bloembak. 

Dus ik vond het vandaag tijd om dit: 



maar eens aan te pakken. 

Dit is mijn uitzicht vanuit huis. Helaas geen voortuin, maar een stoep in een saaie straat met aan beide kanten geparkeerde auto's. Om de zoveel meter een lantaarnpaal en een boom. 
Maar zien jullie dat beetje grond om die boom????
Dat is natuurlijk wel leuk om vol te stoppen met gezellige bloemenzaadjes!



Ik stopten deze hartjes in de grond. Ik maakte ze vorige week. Kleine krantensnippertjes met wat water tot een papje maken. Bloemenzaadjes erdoor roeren en dan in een ijsblok vormpje doen. Snel laten drogen op de verwarming (anders gaan de zaadjes al een beetje hun ding doen). En dan tadaa! Leuk om cadeau te doen in een bestempeld cadeau zakje :) Ze waren natuurlijk niet allemaal goed gelukt, want ik was even vergeten dat zaadjes van Afrikaantjes niet zo handig zijn voor dit project. Dat zijn van die langwerpige harde zaadjes die dus een beetje uitsteken. Kleine zaadjes zijn het beste te gebruiken. Maar ik ben ook nog wel aan het zoeken naar een alternatief voor de papiersnippers! Krantenpapier in de grond stoppen is ook niet helemaal natuur-verantwoord, dus als iemand hier iets voor weet????

Het was nog een hele klus om wat kuiltjes te graven tussen al de wortels van de boom! Maar uiteindelijk is het toch op een paar plekjes gelukt. Omdat we ook een beetje ongeduldig zijn, alvast ook wat kleine gezellige plantjes er tussen gefrot. De mensen uit de straat vinden me vast een beetje raar, maar...... ik vind het leuk!



15 opmerkingen:

  1. Super leuk! Ik had die gezichten van de buren wel eens willen zien toen je bezig was!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wat goed zeg!! Ik zie het hier ook wel eens in de buurt (niet door mij gedaan, wegens chronisch gebrek aan groene vingers), leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een super aktie-daar hou ik van-het heft in eigen hand nemen-ik ben benieuwd of er meer mensen volgen-xxx-Sil.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, laat ze jou maar raar vinden, ze zijn het wel een beetje gewend van je onderhand geloof ik...Maar jij hebt tenminste een mooi uitzicht! Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, wat leuk dat ik je mocht (her)inspireren. Zoonlief is hier ook overal plekjes aan het zoeken waar hij kan gaan zaaien.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dan maar raar, maar je maakt de wereld wel een beetje mooier :)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha ha, ik zie het al helemaal voor me hoe je bezig bent daar bij die boom!
    Superleuk toch, er zouden veel meer van jouw soort buurvrouwen moeten zijn!
    En een beetje krantenpapier verteerd vanzelf, niks erg.
    Om met Barry Stevens te spreken: " vooral dooooorgaan!"

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk kadootje, die zaadjes in hartvorm!
    Enne...hoe meer kleur in de straat, hoe fijner :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hihi, nu weet ik waar jij mijn sjaal voor nodig hebt; om jezelf achter te verstoppen! :)
    Ik vind dit echt superleuk! Ik heb ook nog een pot met zaadjes staan die ik eerst in eigen tuin wilde strooien, maar heb het niet gedaan omdat er zevenblad in zit... misschien maar ergens strooien :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een mooi idee om zo je straat, je uitzicht op te leuken. Hopelijk volgen er vele je voorbeeld. Maar in ieder geval heb jij wat om naar uit te kijken en een paar van je buren ;).
    Wat een grappig idee om zo met krantensnippers en zaadjes aan de slag te gaan. Ik gebruik die vormpjes wel eens voor Orgonite (lees er bij mijn nieuwste post meer over), ook een vorm om de wereld een beetje mooier te maken. Zal er straks nog een post aan wijden en hoe ik er toe gekomen ben en dan met wat ijsblokjes vormen als voorbeeld ;).
    Warme groetjes van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ben benieuwd wat daarvan gaat worden! Wel een heel fijn idee, zeker ook om zelf 'zaadjesharten' te maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Superleuk!!! Ik ga hier ook eens kijken waar ik de guerrilla uit kan hangen..... ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)