donderdag 17 mei 2012

erwtjes & worteltjes......

Ja. Ik dus al niet-vegetariër
 ga mee doen met de veggiechallenge
Ik las het voor het eerst bij mama natuurlijk



En vond dat toch eigenlijk wel interessant. Sinds ik vorig jaar wat kilootjes ben afgevallen ben ik ook wel wat bewuster met voeding bezig nu. Ik ben nog steeds wel een vleeseter hoor! Maar ik merk ook dat ik toch wel meer op zoek ga naar andere dingen. Je zit een beetje vast in het patroon van wat je eigenlijk altijd eet en hebt gegeten ofzo. Dus! Ik ga mezelf eens uitdagen om 30 dagen lang (start 1 juni) minder dierlijke producten te consumeren. Dit is niet alleen natuurlijk (!) veel gezonder maar uit onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam is gebleken dat wanneer alle Nederlanders één dag per week geen vlees zouden eten alle klimaatdoelstellingen voor huishoudens gehaald zijn! Eten we twee dagen geen vlees dan is het effect gelijk aan twee miljoen auto's minder op de snelweg! 
Is nogal wat he?
Dus ik heb me opgegeven om 2 dagen in de week vegetarisch te gaan eten. Man zat er eigenlijk niet zo op te wachten.... (ja hallo! het bbq seizoen komt er aan) maar gaat toch ook meedoen! Siem gaat het vast ook zwaar krijgen, die prikt ook liever in een stukkie vlees dan in een ietsje groente........
Gelukkig hulp van de veggie challenge mensen, je ontvangt allerlei mailtjes met lekkere recepten, tips etc.
Je kunt je nog inschrijven om mee te doen!







Ik hou trouwens echt wel van lekker eten en vind het ook een leuke en gezellige bezigheid. Aangezien man lang niet altijd thuis is met het avondeten, ga ik zo af en toe met mijn huis-peuter uit eten. En dat is ook heel gezellig hoor zo met z'n tweetjes! Al wachtend op het eten keuvelen we gezellig over ditjes en datjes en slurpen uit onze flesjes appelsap (of desperados). Ik vind het ook belangrijk dat Siem wel weet dat er meer is dan frietjes en een vlees-achtig ding als je uit eten gaat (tja toch het gemiddelde kindermenu helaas....) Dus doen we ook weleens gewoon een voorgerecht als hoofdgerecht voor meneer. Zo vind hij carpaccio erg lekker! Daarom eten we dat thuis ook wel regelmatig, mjam!


Ik smeer altijd eerst wat groene pesto op het bord. Daar bovenop rucola, de carpaccio, (gedroogde) tomaatjes, komkommer, paprika, schilfertjes parmezaan kaas en pijnboompitjes. 
Altijd lekker en super simpel!

Uw niet al te ingewikkelde en vooral lekkere vegetarische recepten kunt u mijn kant insturen hoor!
wish me luck!

Voor diegene die vandaag vrij zijn, een fijne dag! Voor die niet vrij zijn.... ook een fijne dag!


8 opmerkingen:

  1. Knap hoor met het barbecue-seizoen in het vooruitzicht :) Maar ach, wat is nou 2 dagen in de week...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nom nom nom! Carpaccio, goed idee voor een maaltijd! Niet echt veggie nee, dus dan maar wat anders de komende tijd (nou ja, in de 2 veggiedagen dan hè)
    Ik at vroeger vaak vegetarisch maar sinds mr A (carnivoor) er is minder. Als ik vegetarisch kook moet het wel heel lekker zijn wil hij het vlees niet missen. Dat lukt oa met paddenstoelenrisotto.
    Uit de losse pols:
    Lekker veel champignons, kastanjechampignons en andere paddenstoelen (goedkoper @ de markt!) in plakjes bakken met een uitje. Goed kruiden met peper, zout en wat je maar wil.....mijn nieuwe ontdekking is een beetje dragon. In een pan met dikke bodem een gesnipperde ui aanbakken in olijfolie en dan verder de risotto bereiden zoals op het pak maar met paddenstoelenboullion (van een tablet). Op het laatst de paddenstoelen door de risotto scheppen, op de borden er nog wat vlokken parmezaan over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik eet ook bewust steeds minder vlees. Maar als je dan zo'n carpaccio-recept post, krijg ik daar toch veel zin in.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh dus dat is je veggie challenge, ben benieuwd hoe het gaat! Zoals ik al schreef eet ik al een aantal jaren 2 keer per week geen vlees en ik vind het nog steeds soms moeilijk. Ik ben ook dol op vlees en hou helemaal niet van vleesvervangers, daarbij ben ik ook nog geen kooktalent, dus weet vaak gewoon niet wat ik moet maken als alternatief. De vegetarische recepten in restaurants zijn altijd enorm lekker, maar dat is te hoog gegrepen voor mij, haha. Donderdag is altijd onze patat-dag en dan neem ik meestal een veggie snack (aspergekroket of groenteburger), dan heb ik die dag al in the pocket! Man en dochter willen ook altijd vlees, dat stimuleert niet echt, maar ik ga er zeker mee door. Ik zal eens op dat blog kijken, wellicht vind ik daar wat lekkere recepten!
    Succes ermee, wie weet blijf je het na een maandje ook gewoon volhouden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gezellig dat je mee doet. Misschien kunnen we recepten uitwisselen. Leuk dat je met je zoon uit eten gaat. Ook vind het jammer dat de kindermenu's zo ongezond en saai zijn. Wij kiezen daarom ook voor voorgerechten en toen hij kleiner was at hij van ons bord mee.

    Liefs MamaNatuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben al jaaaaaaren vegetarier, je zult er geen spijt van krijgen! En van die schrikbarende cijfers ga je toch vanzelf minderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ook ik eet niet elke dag vlees en dat bevalt me goed!

    Favoriet recept van mij Gele rijst!!
    Rijst
    kerrie
    knoflook
    cashew noten
    brocoli
    rozijnen

    geraspte kaas erover
    gekookt eitje
    komkommer
    en een naan broodje erbij

    Echt super lekker en gezond!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed bezig! Mijn man en ik eten ook geen vlees, de kinderen soms wel. Maar ik vind vlees gewoon echt niet lekker. Dus dat is lekker makkelijk. Enne vega-BBQ kan ook hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)