maandag 27 augustus 2012

en toen was mama overleden.....



Zaterdagavond. Papa en mijn broer waren erbij en het is 
gelukkig allemaal heel rustig gegaan. Ik had haar 's middags 
nog gezien maar ze was sinds vrijdag door de morfine al helemaal 
weg om het maar zo te zeggen. 
Donderdag heeft ze heel bewust Siem nog gezien en daar ben ik heel blij om.
Het is altijd een beetje dubbel om te zeggen dat je blij bent dat het nu klaar is. Verder leed is haar bespaard gebleven en dat is fijn. Maar mama wilde zooooo graag leven! Ze had zo'n ontzettend doorzettingsvermogen. Volgende week maar dan 3 jaar geleden kreeg ze te horen dat ze kanker had, met een levensverwachting van 3 maanden...... Nu na een zware buikoperatie, zo'n 70x (!) chemo, bijwerkingen, scans, gesprekken, bergen aan medicatie, opnames in het ziekenhuis en nog veel meer verder, heeft ze het moeten opgeven en dat is heel verdrietig. 

Maar nogmaals wat had mijn mama een doorzettingsvermogen en een positiviteit. We hebben dus nog ruim twee en een half jaar van elkaar kunnen genieten. En dat kunnen ze me lekker nooit afnemen!
Ik zie nu ook steeds momenten van de afgelopen dagen over en over in m'n gedachten. Zo'n (wat dan achteraf bleek) laatste keer haar gezicht zien als je de kamer uitloopt en dag hebt gezegd. Het moment dat ze haar thuis kwamen ophalen met een brancard. Dit ging allemaal heel respectvol hoor, maar is zo raar met van die lakens en zo'n "zak". Ik zie mezelf buiten op de stoep staan met de arm van m'n broer om me heen. Mama ligt in de Dela-auto en ik zwaai de auto met mama erin uit als hij weg rijd..... 
Bij de voordeur staat Man met tranen in z'n ogen. 
Binnen zit papa verslagen op de bank.



59 opmerkingen:

  1. Gecondoleerd. Heel veel sterkte en kracht voor deze zware periode van afscheid en gemis.
    Liefs,
    Saskia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook van mij gecondoleerd met dit verlies. Kus...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zoals je het verteld is het net of was ik erbij, maar we zijn er ook een beetje bij hoor, in de zin dat we meeleven met je. Heel veel sterkte toegewenst, jullie hebben al heel wat meegemaakt zo te lezen maar dit is wel een hele rare situatie denk ik, sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh Merula, wat naar. Gecondoleerd!
    Ik vind het mooi zoals je dankbaar bent voor de extra tijd. En je moeder zo levenslustig. Het blijft erg verdrietig.
    Ik denk aan je. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gecondoleerd en heel veel sterkte gewenst!
    Mooi zoals je over haar vertelt en wat fijn die extra tijd die jullie gegund is!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. heb er koud van gekregen, veel moed meisje. Als we maar iets konden doen om je verdriet te verzachten...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Tranen lopen over mijn wangen terwijl ik dit typ,
    heel erg veel sterkte en liefs!
    Mooie woorden schrijf je!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Merula,
    Heel veel sterkte met het verlies van je moeder.
    Die laatste momenten die je samen hebt gehad, zullen je altijd bij blijven en je kracht geven op momenten dat je dat nodig hebt.
    Liefs Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Merula,

    Gecondoleerd!!! Wat een verdriet!

    Wat een herkenbaar verhaal, ik heb zelf in december mijn moeder verloren aan kanker en mijn vader 5 jaar geleden maar in mijn gedachten zijn ze altijd bij me!

    Ik steek morgen een kaarsje speciaal voor jouw moeder op, sterkte voor jullie allemaal!

    Liefs, Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Veel sterkte Merula en gemeende innige deelneming.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh lieve Merula, wat een verlies. Heel veel sterkte voor jou en je geliefden. Zo liefdevol als je schrijft over je mama, daar is ze vast trots op.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel veel sterkte met jullie verlies.
    Gecondoleerd...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ow, wat schrikken dit bericht....
    Lieve Merula, heel veel sterkte toegewenst...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve Merula, ik denk aan je. Wat schrijf je er mooi over. Ik heb zelf chemo nu, maar zeventig keer....jouw moeder moet een oersterke vrouw zijn geweest! En die kracht zit dan vast ook in jou. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gecondoleerd.

    En heel veel sterkte toegewenst!!

    Liefs van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Heel veel sterkte lieve Merula, voor jou en je hele familie. Virtuele knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat vreselijk verdrietig, heel veel sterkte! XX

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat vreselijk. Gecondoleerd... Ik wens jou en je familie heel veel sterkte toe

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gecondoleerd. Heel veel sterkte met dit grote verlies!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oh lieverd, heel veel sterkte!!!! Wat een verdriet, en wat goed dat je ook de mooie dingen kunt zien...

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Oh lieve Merula, wat een naar bericht, maar wat vertel je het mooi!
    Tranen lopen hier over mijn wangen. Jouw moeder moet wel een oersterke vrouw zijn geweest.
    Fijn dat jullie ondanks alle narigheden nog een heerlijke 2 en half jaar van elkaar hebben mogen genieten.
    Ik wens je alle sterkte van de wereld toe de komende tijd en ik denk aan je!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Och meisje toch!
    De tranen rollen hier over mijn wangen.
    Heel veel sterkte voor jou en de rest van de familie XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Lieve schat, wat een naar bericht om te lezen (ondanks dat je het zo mooi schrijft). Ik wens jou en de jouwen heeeeeeel veel sterkte! En blijf schrijven over je lieve moeder!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ach lieve Merula, ik heb een brok in mijn keel, wat heb je dit mooi verteld, en wat fijn dat jullie nog lang van elkaar hebben kunnen genieten. Ook fijn dat verder leed bespaard is gebleven, dat maakt het dubbel hé?
    Heel erg veel sterkte, ik hoop dat er voor jou ook veel troost zal zijn, zoals dat er nu voor mij is! Dank voor je vrolijke gezichtje, je krijgt er van mij gewoon ook één: :-) en een virtuele bos zonnetjes!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Heel veel sterkte in deze dagen gewenst. Wat komt er allemaal op je af, dan, hè? Je beschrijft heel mooi hoe het gegaan is en ook hoe je moeder was. Ik wens je veel liefde en troost toe in de mensen om jullie heen deze dagen en in de zoete herinneringen die je mag koesteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Lieve Merula,
    Ach jemig. Je weet dat de dag er aan komt, maar als die er is, dan is het nog te snel. Ik kreeg tranen van je blog. Wat een dappere mama. Wat een kado de extra jaren. Maar wat k#t dat ze er dan niet meer is. Heel erg veel liefs. Voor nu. Maar ook voor straks. Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  27. ach......wat zal je hart gebroken zijn, je moeder verliezen, heel veeel sterkte toegewenst met jullie verlies!
    Liefs,
    sillie

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Lieverd, Meid, ook ik houd het absoluut niet droog, (hihihi elke dag betrap ik me erop dat ik traantjes wegpink omdat ik zo met jullie meeleef) jouw woorden zijn zo prachtig geschreven, zo raak....zo'n enorm kippenvelmoment.......meid, ik zie de beelden zo voor me hoe de laatste dagen en minuten voor jou en jouw dierbaren zijn geweest.....poeh he meid......jouw lieve mama.......lieverd........ik heb er even echt geen woorden voor! dikke kus en knuffel...bianca en ook van Sjoerd....we leven zo met je mee lieverd en met alle dierbaren......jouw lieve mama heeft zoveel moois gegeven, ik heb die kracht gezien meid.......we zullen goed afscheid van haar nemen en haar altijd blijven koesteren.....jouw lieve mama houdt heel veel van je....en is heel trots op je! (het lukt me maar niet om dit in verleden tijd neer te zetten).....goed, ik doe nu een poging: Dat zei jouw lieve mama echt keer op keer toen ik elke keer bij jouw lieve mama was......XXX we zullen ze missen en nooit maar dan ook nooit vergeten!!!!
    Love u! XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Oh, wat verdrietig. Ik wens je heel veel sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Ik wens je heel veel sterkte en kracht toe! Wat verdrietig en moeilijk om je moeder te moeten missen.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Heel veel sterkte! Blijf deze mooie gedachten koesteren.
    liefs Els

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Gecondoleerd meissie. Ik zit hier met ranen in mijn ogen... wat vertel je het mooi.
    Sterkte gewenst in deze zo verdrietige tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Poehee wat heb je dit supermooi geschreven...
    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Oh Merula, ik moet ervan huilen. Ik vind het zo erg voor jullie allemaal! De enige troost is dat je moeder niet meer hoeft te lijden. Ik herinner me dat nog zo goed van bij mijn vader. dat ik zo blij was dat de pijn voor hem voorbij was. Maar het gemis blijft. Ik wens jou en je gezin en natuurlijk ook je vader enorm veel sterkte! Nu komt de tijd van dingen regelen he, ook zo moeilijk....wanneer is de begrafenis/crematie? Dan kan ik aan je denken....
    doe ik sowieso... alle sterkte van de wereld gewenst! xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  35. gecondoleerd. je beschrijft deze trieste gebeurtenis heel mooi. veel sterkte voor je de komende tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Geniet van alle mooie herinneringen. Heel veel kracht voor jou en je familie voor de komende tijd.

    x kloddertjeroze

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Gecondoleerd. Heel veel sterkte gewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat een ontzettend verdrietig bericht…
    ben er even stil van.
    Heel veel sterkte voor nu maar ook voor straks op alle momenten dat je d'r missen gaat!
    X

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ohhh lieve meid, heel heel heeel veel sterkte. Wat een mooi bericht heb je geschreven. Ik hoop dat je wat van je mama's positiviteit en doorzettingsvermogen kan meenemen de komende tijd. Heel veel liefs, Trui

    BeantwoordenVerwijderen
  40. Ha lieve Merula, gecondoleerd met je lieve mama....heel heel heel veel sterkte....ik denk aan je.....ik wens jullie een bijzonder mooi en liefdevol afscheid/begravenis toe....liefs Sas

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Gecondoleerd. Veel sterkte gewenst voor jullie allemaal

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Merula, heel veel sterkte en kracht gewenst! Het moet vreselijk zijn je mama te moeten missen...

    Gecondoleerd......

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Zo-zo-zo ontzettend verdrietig en oneerlijk. Maar wat een gave vrouw moet het geweest zijn-dat ze zo graag bij jullie heeft moeten willen zijn! En wat mooi dat Siem nog zo goed in beeld is geweest. En verder ben ik sprakeloos. Ik kan jouw en je familie alléén nog sterkte wensen. Lieve Merula-ik denk aan je-xxx-Sil

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Lieve Merula, heel veel sterkte de komende tijd. Wat mooi heb je de dag beschreven. Ik stuur je een digitale knuffel toe. Liefs MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Woorden schieten op zo'n moment altijd te kort.
    Voor jullie moet het een fijn gevoel zijn dat je lieve positieve moeder Siem nog een aantal jaren heeft op zien groeien, langer dan dat juliie gedacht hadden.
    Je beschrijving van de laatste dagen en het weg halen uit huis bracht mij ook weer even 11 jaar terug, precies het verhaal zoals bij mijn vader.
    Deze momenten zul je ook nooit meer vergeten.
    Ik wens jullie nu maar ook in de toekomst heel veel sterkte toe!
    Dikke knuffel Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Voor nu, maar vooral ook voor later... heel veel sterkte, met het verwerken van het gemis en afscheid van je moeder.

    liefs Anna.

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Heel veel sterkte voor jou en je familie. Wat heb je dit mooi opgeschreven. Ik lees dat je heel veel mooie herinneringen hebt aan je moeder en gelukkig mochten jullie wat extra tijd van haar genieten. Helaas is die tijd nu op. Deze tijd zul je nooit vergeten en zal je troost bieden.

    BeantwoordenVerwijderen
  48. Oh lieverd dit is helemaal aan me voorbijgegaan, zag je reactie bij Lovely though cookie. Oh slik lig hier met tranen die over mijn wangen rollen en een brok in mijn keel. Heel veel sterkte! Dikke knuffel van Susan

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Lieve Merula, ik had je bericht wel gekregen hoor, als je eraan toekomt, mail me dan maar even,ndan leg ik het uit. Ik kon van jou geen mailadres vinden... Chezchouke at gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  50. Lieve Merula,

    Ik hoop dat het vandaag een waardig afscheid was.
    Heb aan je gedacht.
    Voor nu past eigenlijk alleen stilte.


    (Graag gedaan van die kaart. Hij is van Geertje van der Zijp, geweldige illustratrice.
    Moest glimlachen over wat je schreef over bepaalde lelijke rouwkaarten, herkenbaar.)

    BeantwoordenVerwijderen
  51. Heel veel sterkte gewenst voor jullie allemaal. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  52. Jeetje wat ontzettend heftig. Wat een verdriet. Ik lees net pas je laatste twee berichtjes. Wat een moeilijk tijd en wat een gemis. Ontzettend veel sterkte de aankomende tijd. Zo heftig om iemand te verliezen waar je intens veel van houdt. Knuffel en liefs vanuit hier.

    BeantwoordenVerwijderen
  53. Ik schiet helemaal vol! Gecondoleerd!!!! En ontzettend veel sterkte de komende tijd. Mooi altaar heb je gemaakt. wat een contrast...ik zit hier met nieuw leven, terwijl jij moet omgaan met zo'n vreselijk verlies.
    Heel veel sterkte & liefs, Miek

    BeantwoordenVerwijderen
  54. Pfffff jeetje!!!! Gecondoleerd meid!!!! Ik wens jouw en je familie ontzettend veel sterkte met het gemis van je moeder!

    BeantwoordenVerwijderen
  55. Lieve Merula, ik zie dit berichtje nu pas, ik heb helemaal niet mee gekregen dat je moeder is overleden ... zo erg! Bij deze nog gecondoleerd en heel veel sterkte de komende tijd voor jou en je familie. Je moeder moeten missen is ...., merk je in alle facetten. De ongevraagde steun, de vraag hoe het met je gaat, die knuffel, de blik, en de onvoorwaardelijke liefde. Bij mij, nu anderhalf jaar later, werkt het nog steeds zo dat ik kijk naar opa's en oma's die kleinkinderen wegbrengen naar school of aanwezig zijn bij de intocht van Sinterklaas. Ik vind dat nog steeds wel moeilijk. Een hele dikke kus voor jou Merula!

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)