dinsdag 25 september 2012

briefje...

Nou okee dan, ik vond nog iets leuks toen ik aan het snuffelen was tussen wat oude boeken bij de kringloop. (de foto's van Wolfgang uit vorig berichtje waren al een oude vondst hoor.... het is niet iedere keer prijs!).
Maar van de week vond namelijk wel weer iets leuks, in een oud vogelboek vond ik dit briefje:



Whoe ken je dat gevoel van oe spannend!!!! Ik heb een oud briefje gevonden, wat zal er op staan????
Nou lezen jullie even mee?

Geachte Heren,

Ingesloten zend ik U een ring welke door mij werd aangetroffen aan een poot van een dode vogel. 
Vindplaats: Oisterwijk (N.B.) - Posthoornseweg 
Terrein: weiland tegen ondiepe boszoom
Datum vondst: 4 mei 1967 (hemelvaartsdag)
Vermoedelijke doodsoorzaak: stootvogel
Toestand vogellijk: Volkomen uiteengereten en geheel leeggevreten. Onder snavel vernield. 
                                1 poot ontbrak
Vogelsoort: moeilijk vast te stellen. Vermoedelijk kievit. Veren overwegend zwart met blauwe  
                   glans. Enkele witte veren.
Datum sterfte: De vogel was 4 mei vermoedelijk reeds een of twee weken dood. De restanten waren 
                        perkamentachtig verstijfd; de verenwaren echter schoon en goed op kleur. Evenals de 
                        zwarte poot.

Ik hoop U hiermee zo volledig mogelijk te hebben ingelicht en wens U veel succes toe bij Uw moeilijke studie.

Hoogachtend,

MJ v Weverwijk
Burg Canterslaan
Oisterwijk (N. Br.)
Tel. 04242-2183


Hihi leuk he!? Ik was echt heel blij met dit briefje. Dat iemand zo de moeite heeft genomen om die vogel te onderzoeken en dat zo op papier te zetten. Erg grappig en schattig (en een beetje luguber....)
Maar ik heb natuurlijk al gezocht of die persoon (of iemand met dezelfde naam) nog op te sporen was. Maar dat is nog niet gelukt...... Ook de straatnaam kent google niet (heb ook al wel wat verschillende variatie in letters geprobeerd). De vindplaats van de vogel kon ik wel vinden..... 
Maar goed ik ga nog even verder puzzelen hoor! En laat het hier voor nu even bij.

p.s. na anonieme tipper ;) vanmiddag bleek dat ik de straatnaam verkeerd las, ik maakte er iets van burgemeester van Eerslaan van. Dus dit probleem is nu inmiddels al opgelost. Wie weet brengt het me een stapje verder.......

25 opmerkingen:

  1. Geweldig om zo'n briefje te vinden!
    Heel veel succes met je zoektocht :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Merula,

    Ik lees al een hele tijd maar wil toch een keer reageren, wat gaaf zeg zo'n briefje!
    Zoals ik kan lezen is het adres: burgemeester canterslaan. die bestaat namelijk wel in Oisterwijk, kijk er maar eens na,

    Veel plezier met je zoektocht,

    Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Jolanda,
      O wat goed van je! Super bedankt voor de tip.
      Nu ik weet wat er staat zie ik het ook!

      Verwijderen
  3. Haha, wat een vondst! Er zijn vast maar weinig dode vogels die zoveel aandacht krijgen als deze!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ah, wat leuk. Wie zou hier achter zitten, ik ben heel benieuwd. Hou je ons op de hoogte als je nog iets meer info kan achterhalen?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, geweldig! Succes met de zoektocht!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Aha, u is in opleiding voor meesterspeurder.....:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. die foto's waren al leuk maar dit briefje is ook wel erg leuk om te vinden. Misschien detective als nieuw beroep!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Super verhaal zeg, leuk!
    Misschien is het vogeltje wel op de dag van mijn geboorte overleden, 27 maart 1967, dat maakt het weer wat minder :-( en 4 mei was mijn moeder jarig! Jemig wat lang geleden!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, echt detectivewerk zo te horen! Ben benieuwd of je de eigenaar nog kunt opsporen. Moest lachen om de zin: "succes bij uw moeilijke situatie" :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ah, we hebben hier te maken met een echte Sherlock Holmes! Afdeling : gevogelte. Ik vind het nu al spannend! Kijk uit naar aflevering 2! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat grappig! Gelukkig zat betreffende vogel er niet meer bij... Happy hunting and keep us posted! Liefs MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zalige vondst, wat is in hemelsnaam 'stootvogel'?

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een vondst. Grappig ik herkende de vindplaats meteen................ben er vroeger jaaaaaaaaaren op vakantie geweest. En ook al heb ik later best wat andere plaatsen aangedaan, Oisterwijk en dan vooral 'de Belvertshoeve' heeft toch een streepje voor ( ben nu in gedachten jaren terug,toen ik nog jong was.......en eh slank!)
    Heerlijk even dat warme gevoel van die fijne herinneringen. Bedankt daarvoor.
    Succes met je zoektocht

    groetjes Kiek

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Haha Merula is Speurder!
    Wat apart dat zo'n man daar zoveel moeite voor heeft gedaan he.
    Beetje luguber ook, zo'n vogellijkje helemaal beschrijven.
    Hmmz..hoe loopt dit af!?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heel spannend. Misschien is er een vogelvereniging in de plaats dichtbij ? X

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Oeh net een detective. Spannen hoor!

    Liefs MamaNatuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hier http://www.zoekenbel.nl/zoek.asp staat wel een MJ van Weverwijk. De laatste 4 cijfers van het telefoonnummer komen overeen. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh, wat leuk..oude post :)
    Inlijsten!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. ja vogel jij dat maar eens uit ;) grappige vondst!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Das leuk hé zulke briefjes vinden, wij hebben ooit na 2jaar pas opgemerkt dat er in onze 2ehands chesterfield een heel doos oud papier ingesukkeld was, ttz, waarschijnlijk er zo stilletjes aan blad per blad. Alleszins we vonden er een boekje in met in het Engels geschreven taakjes, opmerkingen ed. Zo leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ow wat leuk! Spannend ook om te zoeken naar de persoon (of familie van hem) die dit geschreven heeft. :)

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)