dinsdag 19 maart 2013

wat staat er in de oven? een LP makover?

Nou soms heb ik zo de neiging om iets handigs te maken. 
Iets handigs zoals een bakje. 
Ideaal om kleine rondslingerende frutseltjes in te doen of een plantje.....

En dan vind ik het ook nog leuk om dat handige iets dan te maken van iets wat een totaal andere functie had. Zo pik ik ook wel vaker het speelgoed in van zoontje lief om daar iets totaal anders van te maken :)
Maar deze keer was mijn nog overgebleven LP collectie aan de beurt voor een make over... 
De platenspeler is echt al heel lang verdwenen uit de apparaten collectie hier in huis. Maar toch kun je sommige dingen niet zomaar weggooien he! Telkens als je die platen dan weer ziet *zucht* en *oja*. Als ik die oude platen weg zou doen zou ik dan de herinneringen die in mijn hoofd zitten ook weggooien? Nee tuurlijk niet! Maar toch he........

Dus ik haalde er maar weer eens een aantal naar beneden. Op zoek naar een plaat die eens even een mooie make over zou kunnen gaan krijgen!



Tja..... had ik jullie misschien eerst even moeten waarschuwen voor mijn muzieksmaak van vroeger?
Voor wie het leuk vind en of het wel of niet herkent. George Michael onderaan, dat was mn eerste lp, die ga ik natuurlijk niet gebruiken! Ook niet de limited edition met uitflap poster van INXS, Die van de pet shop boys ook niet die heeft van die leuke kleurtjes.... The sound of hit music dan? Ehm volgens mij was die eigenlijk van m'n broer maar had ik ingepikt :) En die links boven is ook teveel jeugdsentiment, Peter en de wolf! Abba? The cure dan? Bruce? Of toch die ene collectie madonna, Phil Collins en ZZ top? 
Oef....... lastig hoor



Of zit er misschien nog iets bij de singeltjes? Die van Roxette was mn eerste singeltje. Gekocht bij een 'klottermarkt' (kent iemand dat nog?)  hier in Tilburg, heel lang geleden. Geen idee waarom ik dit heb onthouden hoor. Vijf gulden was die. George Michael rechts ervan was de tweede (maar dat vond ik toch eigenlijk niet zo'n leuk nummer...0
Die van t'pau was toendertijd een hitje en kreeg je op een gegeven moment gratis bij een wasmiddel. O en weten jullie nog van milli vanilli? Wat een schandaal he!? Taylor Dayne, King. David Bowie maar ook technotronic en hithouse.

Maar goed we dwalen af.....
Ik wilde dus graag een bakje maken van een oude LP
De gelukkige winnaars voor dit eerste experiment waren Whitney Houston en A-HA. Omdat ik Whitney niet zo leuk vind en ik ook niet weet hoe ik aan deze LP kom eigenlijk. En A-Ha hoorden zeker wel in mijn top lijstjes van vroeger en daarom mocht die juist wel mee doen. (de logica ontbreekt inderdaad een beetje hier)


Nou dan verwarm je de oven voor op 105 graden. En zet je daarna een  kommetje, bloempot of iets dergelijks  in de oven en daarboven op leg je de LP. 


ahum deze foto doen we even in het klein. Hier lijkt de oven heel vies maar in het echt valt dat best wel mee...... echt waar.

Na een paar minuten (afhankelijk van de dikte van je plaat) zal die ineens naar beneden flappen om de kom heen. Je kan hem dan na een tijdje al plooien. Het is wel een beetje warm maar niet vreselijk heet voor je vingers. Na 10 minuten is je baksel wel klaar en dan haal je hem voorzichtig uit de oven.
Nu kun je hem definitief plooien en in model duwen. Het kan ook nog helpen om er een wat grotere kom overheen te zetten of schuiven. Je moet nu wel een beetje opschieten, want de plaat zal snel afkoelen en weer harder worden.


Zie hier de eerste experimenten.
(En voor de liefhebber idd een singeltje van ALF en popie jopie van die 2 waar ik nu even niet op kan komen. haha en wie herkent die 2 engerds rechts???? :)
Dus.... we dwalen weer af.




51 opmerkingen:

  1. Oohja ik herken ze, zelfs het liedje deunt al door mijn hoofd! Geweldig om zo even door je platencollectie te struinen! En een superleuk idee! Ik ga eens kijken waar mijn elpees verstopt liggen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoe kom je erop!! en heel veel herken ik inderdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. How do you do... tralala... zo herkenbaar! Ik heb geen platen maar ik vind het weer een geweldig idee van jou Merula!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het idee heel leuk, maar ik vind het geweldig om die oude platen en singletjes te zien! Jeugdsentiment!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh ja, die zongebruinde niet-surf boys. Duitsers zijn het, ehm: Ha, het was even zoeken, maar het is natuurlijk "Modern Talking"! Zit ik gelijk weer met die foute liedjes in mijn hoofd (You're my heart, you're my soule). Ik zal ze aan mijn Meidjes laten horen, ben benieuwd naar de reactie :)
    En lekker geknutseld Merula, komen ze op de markt te staan? Voor nog meer ideeËn, klikt u HIER :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oo die zijn leuk,ik ga manlief eens vragen waar hij ze heeft liggen dan ga ik het ook eens proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. haha! top bakjes en het heerlijke verhaal nog leuker. Een tochtje door ´onze´jeugd, heerlijk. En wat voel ik me nu oud het lijkt wel een vorig leven. ben blij dat jij Whitney ook niet zo leuk vind, heb lang gedacht dat het aan mij lag. En dank aan de Schone Vrouw het liedje van de enge Duitsers krijg ik vandaag niet meer uit mijn hoofd. Net als Love and Pride, die vond ik dan weer wel te gek!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, ja Modern talking! Van die zonnebank bruine neppers ! Ik zie heel veel liggen wat ik ook had...
    En bij de nieuwe paus moest ik denken aan "popie jopie".... wat errug!
    Maar goed, die LP bakjes zijn dan weer leuk !

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Nou Roxette vind ik anders nog steeds leuk ;)
    En die plaat van Ramses Shaffy is gaaf.

    Dus nu gaat het zo bij jullie?
    'Schat, geef jij mij het platenbakje even aan?'

    Trouwens, ga je nu ook nog iets doen met de hoezen?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Zo'n liedjes kiezen we eruit om te zingen op singstar. Hoe fouter, hoe beter. :)
    Toffe bakjes! Ik ben ook benieuwd of je iets met de hoezen gaan doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk idee, leuke kommetjes maar zou ervoor naar de kringloop moeten, ben van tijdperk cd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hé dit is gek, ik had net ook een stapeltje lp's klaargelegd om ook zo'n bakjes mee te frutselen. Maar jou verhaaltje erond is gewoonweg super!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk! en hoe zou de muziek nu klinken?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Owwwww zo herkenbaar al die lp's .... pure nostalgie hihihihi (en stiekem vind ik die liedjes nog leuk om naar te luisteren hahahahahaha)

    Maar omgesmolten mogen ze er ook wezen .... leuk joh!!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Haha HOE kom je er op om dit te doen Geweldig! Die muziek, volgens mij heb ik ze zo'n beetje ook allemaal gedraaid. En die engerds.....dat muziekje zit de hele dag al in mijn hoofd maar ik kom niet op hun naam. Die ene had altijd een roze lipglosje op arghhhhhh! Lieve groet Pascale

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Suuuuper leuk idee en heerlijk beschreven :)
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bedankt Merula! Nu heb ik Jermaine Jackson en Pia Zadora in mijn hoofd.
    (En dat bedankt moet je dan met een korzelig ondertoontje lezen ;-))

    Ik heb al mijn platen ook nog, goed idee om ze zo terug van zolder te halen!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hahaha, heerlijk genieten van deze trip down memory lane... Bij mij zijn ook nog madonna en de plaat van Grease te vinden...

    Groetjes,
    Rosalie

    ps. leuke tut. maar gaat hier je huis niet enorm van stinken naar smeltend plastic?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Gaaf Merula!

    Ik geloof je wel van je oven hoor;) tuurlijk! Ik heb net zo'n schone oven!

    Dit ga ik ook eens proberen.

    Liefs,
    moi

    BeantwoordenVerwijderen
  20. joh, hoe heb je dat nou weer bedacht ? X

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoe kom je nou weer op dit idee?? leuk zeg!!! Heb op de een of andere manier het idee dat als ik dit probeer, de oven explodeert, haha. Heel veel plaatjes herken ik.... ik kwam laatst mijn collectie nog eens tegen met de single 'Carolientje wil een man' bovenop. Oh wat vond ik dat een rot plaat, haha!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa KING!
    That's... what my heart... yearns for now... love and priiiiiiide!!! Oh yeah!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Jee die heb ik vroeger ook veel gemaakt zeg!!
    Super leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Oh wat gaaf zeg!
    Ik denk alleen dat als ik hiermee aan de slag ga, ik linea recta het huis wordt uitgebonjourd!
    Manlief koestert zijn Lp's en we hebben zelfs een hippe speler mét USB kabel aangeschaft om Dancing queen nog eens te beluisteren..
    Seg.. was niet mijn idee hoor :)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Goh ja Milli Vanilli, ik was er helemaal ondersteboven van! Jou plaatjes ook precies in de microgolf. Maar wel leuk :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat toevallig, een vriendin van mij had het vandaag over lp's en dat ze er een fruitmandje van wil maken! Ik zal haar jouw blog even mailen!
    Het ziet er leuk uit zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Leuk, ook als kado! Ik zal dan overigens langs de kringloop moeten, ben van het post-LP-tijdperk :P

    BeantwoordenVerwijderen
  28. oh en wat zagen de menschen er toen ook zo heel anders uit he?? :-D
    Heerlijk zwijmelen op oude lp's,ook leuk om ze om te smelten, alhoewle ik het in mn nieuwe oven geloof ik niet helemaal echt aan zou durven.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Whahaha, geweldig!
    Over je muzieksmaak valt inderdaad te twisten.
    En wie zijn die 2 engerds onderaan eigenlijk? (ik geloof dat ik te oud ben om dat te weten)
    Onvoorstelbaar dat er hier mensen zijn die de LP helemaal niet meer meegemaakt hebben. Oef, dan voel ik me echt oud.

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Jaaa, die van Roxette was ook mijn eerste singeletje! Hier is ie inmiddels ingelijfd in de collectie van vriendlief (bestaande uit een paar duizend exemplaren, her en der in huis opgeslagen, slik) en heb ik met de van hem losgepeuterde 'restplaten' ook al eens dit geintje geprobeeerd (maar dan verwarmen boven de bbq (op een aangeschoten zomeravond op t idee gekomen). Ik kwam op pinterest ook al boekensteunen tgen van omgebogen platen, ideetje?

    BeantwoordenVerwijderen
  31. oooh wat geweldig dit... en wat hebben we een aardig overeenkomende smaak :-) zo grappig... toch maar weer eens op zoek op zolder! Leuk!!! en wat een orgineel diy idee ;-)) groetjes elvera

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Whahaha prachtig stukje heb je ervan gemaakt :D.
    En wat een diversiteit aan platen, leuwk! Ik heb ze ook nog allemaal, maar heb boven op zolder ook nog ergens een stereotoren staan mét platenspeler ;).
    Als je nu trouwens toch wat van je platen wilt maken, maar niet laten smelten dan moet je eens bij Lore creatief gaan kijken, die heeft er een plateau van gemaakt!
    Je zult die platen denkelijk daarna ook niet meer kunnen gebruiken want er zullen wel krassen op de platen komen :p. Hihihi. Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. kei-tof, ik zag ze al in de kringwinkel en wilde dit ook al een hele tijd eens uittesten!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Leuk! Mijn jongste maakte ze ooit eens op school voor vaderdag, en dit zijn echt handige bakjes voor de rondslingerende kleine spulletjes!
    Enne...ik ben niet echt geschrokken van je (vroegere) muzieksmaak hoor ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Haha, ik vind ze leuk! Zijn echt van die retro schaaltjes voor retro nootjes geworden. Bestaan er eigenlijk retro nootjes?, bedenk ik mij nu
    Komen ze in je webshop?

    BeantwoordenVerwijderen
  36. niet Whitney Houston! ze heeft toch paar leuke liedjes ;-).
    Maar ze zijn heel leuk geworden! Ik denk dat ik het hier niet kan doen, mijn wederhelft krijgt een spontane zenuwinzinking als ik het bij zijn platen doe;-). snel naar de kringloop!

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Geweldig idee en je doet aan recycling :) heel nuttig! Maar of ik mijn pl;aten zo ga gebruiken?? Dat weet ik nog zo niet :)
    Groetjes, rita

    BeantwoordenVerwijderen
  38. geweldig! nog lp's genoeg op zolder al zijn die wel allemaal van manlief...

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Wat een coole activiteit en idee-maar manlief zal woest zijn als ik aan zijn elpee's zit. Die zijn HEILIG-echt. Ik herken enkele elpee-smaakjes van je. Laatst ben ik enige tijd op You Tube onder de indruk geweest van de overleden INXS-zanger: Michael Hutchence. Het was een beetje langs me heen geglipt en ineens alle filmpjes bekeken over hem-jeugdsentiment. Mooie week nog-xxx-Sil

    BeantwoordenVerwijderen
  40. wat leuk dat ik jouw blog heb ontdekt. Eigenlijk via jouw gewonnen give away bij Mamanon. Ik ben je meteen gaan volgen. Ik wil proberen zo vaak mogelijk een berichtje bij je achter te laten. Ondertussen volg ik veel blogs en het is haast onmogelijk iedere dag bij iedereen te reageren. Hoe doen anderen dat toch?

    Vind je het leuk om ook een keer bij mij te komen kijken.
    Ik heb 2 give aways lopen die er binennkort uit gaan. Een bij 100 volgers en de andere als mijn kleinkindje wordt geboren. Een dezer dagen.

    Je bent van harte welkom.

    groeten,
    Saskia van de Schoor
    www.lafemeenspruiten.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  41. Huh ik heb dit helemaal gemist, hoe kan dat nou.... afijn, leuk wat je hebt gedaan maar ik hoef datook niet te proberen met de elpees die op zolder liggen....

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Hoi Merula,
    Jij hebt een keer aangegeven dat je eventueel ook zin zou hebben om mee te doen aan een blogsters-ontmoeting. Er begint nu wat meer over in beeld te komen.
    Wil je hier s.v.p. even lezen: http://aankleedpopje.blogspot.nl/2013/03/blogsters-ontmoetingsdag.html ?
    Wie weet tot ziens.
    Groetjes, Ria.

    P.S. In Zweden ben je ook welkom hoor.
    Wie weet houden we gewoon daar de volgende blogsters meeting. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  43. Wat een superidee!! Ik ben geloof ik net iets te jong voor de lptijd, had wel veel cassettebandjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  44. Wij zijn juist platen bij elkaar aan het verzamelen omdat we sinds een tijdje een platenspeler hebben. Met name kindermuziek is erg lastig te vinden in de kringloop hier. Misschien hebben we dit jaar op Koninginnedag meer geluk.

    Ik wist dat dit kon trouwens, het ziet er leuk uit.

    Liefs MamaNatuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  45. Leuk, je kunt er ook tassen van maken!

    BeantwoordenVerwijderen
  46. Leuk experiment! Heb je dus nog een boel tof artwork over! Wat dacht je van record-sleeve-boxes? Oftewel doosjes met de koppen van jouw guilty pleasures ;-) Ik maakte er ooit een boel die ik gebruikte als kado doosjes: http://mijnboswacht.wordpress.com/made/

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)