zondag 9 juni 2013

Mag ik me even voorstellen? Ik ben Merula de computernerd.....


Mensen het gaat een beetje computerfreak-achtig berichtje worden hoor! Nu in dit stadium afhaken is totaal okee.
Maar man man wat heb ik lopen stuiteren toen ik een paar weken geleden hier in de stad (in Tilburg) voor deze etalage stond te kijken!


Fablab013 In Tilburg is geopend! En wat is dat nou dan???
Nou dat is dus een werkplaats achtig iets waar iedereen zo binnen kan lopen om 3D dingen te printen, laser te snijden, laser graveren, vinyl snijden etc. 
Ik weet niet of jullie een beetje op de hoogte zijn van 3D printen maar dat is werkelijk zo'n groot iets! (Man volgt altijd van die geek-programma's op discovery daarover enzo en die volg ik dan met half oor). Het is eigenlijk niet te bevatten wat dat ons de toekomst allemaal gaat brengen.....
Bij het fablab013 staat een ultimaker 3D printer. Dat is een easy do it yourself 3D printer (je kan ze daar ook zelf bouwen!). Met zo'n apparaat kun je even heel simpel gezegd dus vanaf een driemensionaal bestandje op je computer iets in 3d uitprinten, een echt object dus. Het snoertje wat bovenuit steekt is het materiaal, dat is gewoon een soort rol touw (maar dan natuurlijk geen touw maar allerlei verschillende kunstof-achtige, ple materiaal (biologisch afbreekbaar mais iets) of nylon en nog veel meer) (of om het nog ingewikkelder te maken kun je er dus ook chocolade of koekjesdeeg in, dan kun je dus chocolaatjes of koekjes in een 3d vorm maken!!!).
Het materiaal wordt laagje voor laagje op elkaar gesmolten en is uiteindelijk dan een echt 3d ding!


En je kan dus in principe alles maken wat je kan ontwerpen! Zoals de eigenaar het uitlegde is een winkel als de blokker er over een jaar of 10 echt niet meer (bijna) iedereen zal thuis een 3d printer hebben en maakt dus z'n eigen bakjes en kopjes. Of je loopt gewoon een printshop binnen en besteld vaas nummer 40 en komt hem over een uur ophalen. Vergeet ook niet wat de medische wetenschap hiermee allemaal kan en al doet, denk aan protheses op maat en implantaten.
Zoals ik al zei zit ik dus behoorlijk te stuiteren hierover. Het leek eerst nog zo'n heel ver weg iets voor hele slimme computerfreaks. Maar nu is deze mogelijkheid er gewoon hier bij mij zo ongeveer om de hoek..... En niet onbelangrijk, het is gewoon ook allemaal goed betaalbaar! Het apparaat zelf is duur maar het materiaal kost bijna niets. 


En weet je dat ik nog niet alles. Wat dacht je van lasersnijden of graveren? Hoe cool is dat als je dat gewoon zelf kan doen! Kunststof, karton, hout, glas, textiel laten uitsnijden (eh laseren) zo precies als je ontwerpje is. Je kent ze wel die bouwplaten op zo'n houten plankje, vogelhuisjes, kleine uitgelaserde houten figuurtjes.een wijnkistje met eigen ontwerp ingraveren emz.





Oef ik zie zo veel mogelijkheden om mooie dingen hiermee te maken!
En ook nog een vinyl snijder. Hiermee kun je dus vinyl (sticker, raamfolie, flock etc) snijden in elk ontwerp dat je maar wilt.
*zucht*

Van de week had ik een soort van rondleiding cursus van al deze apparaten. En kon ook even zelf wat proberen als eerste kenningsmaking. Dus ik heb nu een oranje ring om m'n vinger met m'n naam erin gemaakt door een 3D printer. M'n naam uitgesneden in cardboard en naam in geel raamfolie.
Ik ben een gelukkig mens (en wellicht ook een beetje een computernerd en apparaten freak....)

(sommige foto's gewoon van internet geplukt..... iets met open source :)







40 opmerkingen:

  1. Mag ik die ring eens zien? Ik heb een 2tal jaar geleden 3D geprinte oorbellen gekocht en ben ook onder de indruk van het concept. Denk je echt dat we binnen 10 jaar met z'n allen zitten printen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wow, indrukwekkend! nu nog wat meer tijd tegen dan en we zijn content ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wow, al veel over gehoord, maar nu komt het wel heel dichtbij met zo'n winkel om de hoek! Ik kan me voorstellen dat je Merulala-hart er sneller van gaat kloppen!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waaw! wat gaat het technologie snel vooruit. Handig zo'n winkeltje in de buurt. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh zo gaaf! Ik snap er geen bal van, maar had ik zo'n winkel in de buurt ging ik er zeker kijken!!
    Daar word je toch helemaal niet goed van; dan is alles mogelijk ineens!! Ik ga er ook van stuiteren als niet zo handig met computer mens!! Je zal daar wel vaak te vinden zijn denk ik, veel plezier alvast!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. oh herkenbaar ! Ik ben ook zo'n nerd:) die hier Heeeel blij van kan worden.
    ( ik heb al een apparaat waar ik mijn eigen ontwerpen in vinyl, flock etc met de computer kan uitsnijden...
    Maar die 3d printer en lasersnijder ...die wil ik ook !
    Nou toedeloe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh-ik vind het ook helemaal te gek-de mogelijkheden zijn onbeperkt. Lijkt me mega gaaf om daarmee los te gaan. Ben altijd eerst een beetje bang voor iets nieuws maar als je het leert kennen dan...gaat ie ook goed los. Mooie zondag nog-xxx-Sil

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het gaaf! En ik snap wel dat je daarom zit te stuiteren :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O.o.o. Wat kan men toch veel! Zo'n winkel kende ik nog niet. Wat mooi die armbandjes, zo. Ik ken het principe al wel een beetje, maquettes worden zo ook al gemaakt en misschien ken je het wel van de tandartspraktijk: je kan zo ook noodkronen maken, hoef je niet meer eerst van die afdrukken te maken met kwijlende patienten hahaha. Ik heb ooit 4 jaar als tandartsassisitente gewerkt vandaar, even een leuk carriereuitstapje geweest :-). Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Jaaaaaaaaa dit is geweldig hè Ik volg het hoor het 3d printen. In Amsterdam is een architect bezig met een huis gemaakt m.b.v. een megagrote 3d printer, dat is toch geweldig! Maar ook voor andere dingen zó mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Moderne tijden, hè. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat iedereen dit heeft. Want in de industrie wordt het natuurlijk al een tijd gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Supergaaf zeg! Zo een winkel/werkplaats wil ik hier in Nijmegen ook wel. Zie gelijk allerlei leuke mogelijkheden en mooie dingen voor me:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. JA zo gaaf 3D prints! Ik zag het vorig jaar voor het eerst op een of andere beurs, echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Owwww wat een feesie zo een winkel!!! Ik kende het niet (nu wel hahahahaha) en geloof maar al te graag dat je je daar helemaal kunt uitleven ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Op de designbeurs in Eindhoven zag ik een paar jaar geleden voor het eerst een 3D priner, maar dat de ontwikkeling zo snel zou gaan dat er nu al van dit soort winkels zijn waar je zelf kan gaan printen, geweldig! Ik geloof dat ik ook nodig eens naar Tilburg moet afreizen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Lieve Merula,
    Allereerst bedankt voor je lieve berichtje. Het gaat hier goed hoor. Binnenkort zal ik wel weer een berichtje gaan plaatsen. En natuurlijk ben ik jou ook niet vergeten en lees gewoon met je mee. Vandaag heb je een geweldig bericht en nee ik haak niet af. Ik vind het een bijzondere ontwikkeling dat 3d printen en lees er graag over.
    Ik hoop dat je een beetje kan slapen, de ideeën zijn eindeloos natuurlijk. Ik kijk uit naar je eerst eigen 3d ontwerp. X

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ja hoor ! Nu zit ik hier achter het scherm te stuiteren ! Ik wil ooooooooook (kruissteek!) !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bericht helemaal uitgelezen...;) En jaah, ik snap jouw gestuiter wel hoor. Gigagaaf zo'n ding!

    Groetjes,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Stuiter stuiter stuiter wat gaaf!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Dit zal zeker hip en belangrijk worden in de toekomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ja super gaaf hoor! Hoewel ik er nu direct het 'nut' er nog niet van inzie maar ja, zo dachten we vroeger ook over de mobiele telefoon toch? ;-P

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Zit je hoofd niet vol met ideeen wat je nu allemaal wilt maken. En wel nu!:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Interessant om te lezen! Komt toch wel heel dichtbij nu de hè, de toekomst?
    Ik vind het heel wonderlijk die 3D-printer, maar ik weet nog dat ik dat ook had met een fax :-P Ghihi!
    Ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen van de moderne technologie, spannend...
    Fijne dag xx Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Wauw Merula! Onbegrensde mogelijkheden vlak om de hoek om je creatieve uitspattingen nog verder te ontwikkelen, geen wonder dat je er zó enorm enthousiast over schrijft! =) Helemaal top.
    Groetjes Riri

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Een beetje freaky, maar harde realiteit! Soms ook interessant zoals je zegt voor protheses of implantaten (ik werk in de zorgsector) op maat te maken. Kortom, vooruitgang die steeds sneller gaat!
    Groetjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Had er al van gehoord, maar heb weer het nodige bijgeleerd door je heldere en enthousiaste uitleg!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Gaaf speelgoed!
    Daar zou volgens mij een ieder van ons wel mee aan de slag willen!
    Hoewel er natuurlijk eigenlijk ook niets gaat boven handwerk!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hahaha, als we jou zoeken ben je daar dus te vinden? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wow Merula, dankzij jou weer wat meer geleerd. Wat gaat die ontwikkeling snel he.
    Ergens tof, al die nieuwe mogelijkheden!! Maar als je schrijft over 10 jaar geen blokker meer moet ik ff slikken. Niet om die winkel hihi, maar het idee.
    Met de handen werken en gewoon uit de winkel halen heeft ook iets. Ik behoudend typje zeg dat.

    Het gaat trouwens goed :)
    Ik blog gauw meer :)

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Whoo, dit is echt zo cool! Haalt ook wel een beetje de computernerd in mij naar boven.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wauw! Ik vind het ook super!! Ga nu ff googlen om meer te weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Fantastisch en dat gewoon in Tilburg!
    Ik zag tijdens de open dag van de hoge school voor ict in Eindhoven hoe zo'n 3 d printer werkt...wauw! Het kost wel wat uurtjes wil je de eifeltoren printen maar dan heb je ook wat!
    Leuk om dat te zien en ik dachtver van mijn bed show...niet dus...als daar nu al een winkel voor is...gaaf!
    Fijn weekend!
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hey girl ook ik kijk af en toe half mee naar discovery enzo maar dat er nu al winkels bestaan waar je dus heen kan met je ideëen, superrr. Ben benieuwd naar je ring enzo. Deel je hem hier nog eens? Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Wow, wat gaaaaaf! Maar vinden jullie het ook ergens niet een beetje eng? Straks hoef je de deur helemaal niet meer uit, pffff, ze vinden wat uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Nu snap ik het tenminste
    Een beetje toch....

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Zelf werk ik altijd met raam en plakfolie dus een vinyl snijder lijkt me ideaal! Over die 3d printers ben ik benieuwd hoe de ontwikkelingen gaan lopen, dat wordt wel iets aparts wanneer iedereen gewoon thuis al zijn dingen kan gaan printen..

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Snijdt de lasercutter (als dat groene apparaat zo heet) ook raamfolie? En hoe dun en dik kan het dan gaan?

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)