zondag 4 augustus 2013

copyright en right to copy......

Mag ik eventjes klagen hier? Of nou niet eens echt klagen eigenlijk, meer een soort van even m'n ei kwijt. Een wat-vinden-jullie-hiervannetje.....

Ik kreeg afgelopen donderdag een berichtje van effie maakt. Ze had mijn beschilderde stenen gezien op het blog van hand made charlotte. Hoe cool is dat!? Toevallig volg ik dat blog ook maar had het die dag nog niet gezien (liep sowieso een beetje achter ivm vakantie). 'Hand made Charlotte' hoort toch ook echt wel tot de grote jongens om het maar zo te noemen, niet de eerste de beste. Engels/Amerikaans? dat weet ik eigenlijk niet. Maar goed als je even op het linkje hierboven klikt zie je het blogbericht wat gaat over beschilderde stenen. En deze foto stond erbij:


Met als tekst eronder via elke dag zaterdag

En dat klopt ook want dit is de foto die Janina van elke dag zaterdag heeft gemaakt van deze stenen. En deze stenen had ze (zoals ze vermelde in het berichtje met linkje erbij) bij mij gekocht op een craft-markt. En ik weet het ook nog zo goed omdat ze daar zo ongeveer m'n eerste klant was! Helemaal leuk! En ze verraste me daar ook nog met een super mooi zelf gemaakt stoffen hart wat hier nog steeds aan de kast hangt. Lief lief :)
Maar goed ik was wel verbaasd hoe een 'hand made charlotte' dan bij dit bericht van november 2012  uitkomt van Janina. Ze heeft natuurlijk wel een heel mooi en fijn blog.....
Maar okee. Ik vond het dan toch stiekem ook wel een beetje jammer dat in het berichtje van HMC (ik kort het even af hoor!) mijn naam er niet bij stond. Zo zat ik hier de hele middag een beetje over na te denken en kon het eigenlijk niet zo goed los laten. Dus bedacht om gewoon even een mailtje naar ze te sturen. Met opzet geen reactie op het blog wat voor iedereen leesbaar is maar even een persoonlijk mailtje, wat ongeveer hier op neer kwam. 'Super leuk mijn beschilderde stenen tegen te komen op jullie blog, maar ik zou het toch ook wel leuk vinden als jullie even mijn naam/linkje erbij zetten'.
Gewoon netjes toch? Misschien omdat het een Nederlands bericht was van Janina konden ze dat niet zo goed lezen ofzo? Het was hun even ontschoten? weet ik veel.....

Twee dagen heb ik gewacht op een reactie op m'n mailtje maar helemaal niets...... Naar mijn idee toch even een kleine moeite om gewoon netjes erbij te zetten wie wat gedaan heeft? Ik weet ook wel dat het hele internet gebeuren natuurlijk 1 groot van-wie-is-nu-wat probleem is. Maar ik was er nu meteen bij de bron bij om het maar zo te zeggen.

Inmiddels kwam ik ook bij pinterest de foto weer tegen. (voor wie niet weet wat pinterest is. Dat is een online soort van prikbord waar je allerlei foto's van internet kunt verzamelen die je leuk vind. Je 'pint' ze dan in je eigen categorieen zodat je ze makkelijk kunt bewaren)
Ik zag hoe de foto al 300, 400, 500 keer werd gerepinned door andere mensen in 1 dag tijd. Jeetje mina....... Dit is echt enorm! Maar dus al wel 300, 400, 500 keer zonder mijn linkje er ook bij. Nogmaals jeetje.....

screenprint van de pinterest site van HMC, 153x leuk bevonden en 812 x gerepinnend......

Ik heb tot nu toe alleen maar de positieve dingen en kracht van het hele internet mogen ervaren. Alle leuke lieve mensen die ik heb ontmoet, hoe via via mensen bij mijn webshopje terecht kwamen allemaal super. Maar nu had ik ineens zoiets van he maar dit is niet zoals het hoort. Ik voel mij hier eh... een beetje benadeeld ofzo. Ik weet ook wel hoe dat allemaal gaat via internet, link link, klik klikker de klik en je maaksels zijn ineens openbaar bezit. Zo gaat dat nou eenmaal. Als je hier niet mee om kan gaan moet je niet meedoen met het hele internet gebeuren. Maar aaaaargh! het was zo simpel geweest als HMC even het mailtje had gelezen ofzo. 
En waarschijnlijk ben ik zelf ook wel eens schuldig aan dit 'probleem'.  Maar ik probeer er op te letten en netjes met dit soort dingen om te gaan en bronnen te vermelden.  Begrijp me ook niet verkeerd hoor. Ik claim hier niet het idee om stenen zo te beschilderen. Ik vind het ook helemaal geen probleem als andere mensen dat ook gaan doen ofzo. Daar gaat het niet om.  Maar ik vind het gewoon netjes om de juiste namen erbij te zetten van wie wat gemaakt heeft (maar dat had ik geloof ik al wel gezegd... :)

Meerdere malen checkte ik mijn mail en het blog bericht en pinterest. Ik zag de repins oplopen in 3 dagen naar de 812!!! Ja 812 heeft iemand bedacht 'he das geinig' dit ga ik even bewaren. En ik zag ook dat bloggers die ik ken en volg de foto repinde van HMC. Weet je hoe raar het is om iets van jezelf op die manier voorbij te zien komen? Als ze op de foto klikken komen ze op het blog van HMC. Klikken ze daar op de foto komen ze op het blog van Elke dag zaterdag. Als ze daar verder klikken en op het juiste linkje klikken kunnen ze op mijn blog terecht komen. Maar ja wie gaat er nou zo vaak doorklikken op een foto?

Ik merkte vrijdag en zaterdag dat ik er de hele tijd in mijn hoofd mee bezig was. Ik begreep het vooral niet, of maakte ik er nou een te groot ding van en moet ik me niet zo aanstellen? Ik besloot om gewoon even kort en netjes een berichtje op het blog en pinterest te plaatsen met een linkje en linkje van mezelf erbij (en hoopte stiekem nog op een reactie van HMC). Maar tot op heden nog steeds niet en ik verwacht nu ook niet meer dat dat komen gaat. Jammer......
Helaas is Janina, elke dag zaterdag, ook nog met blog vakantie. Ik had haar ook al wel een berichtje gestuurd dat ze genoemd werd! Ik ben benieuwd naar haar reactie. Misschien moeten we gewoon maar even proosten op onze goede samenwerking :) Want wat hebben wij samen veel mensen bereikt!

Nou tot zover eigenlijk even mijn verhaal. Ik heb het lekker even van me afgeschreven en probeer het nu los te laten. Jullie lieve lezers bedankt voor het lezen.





41 opmerkingen:

  1. Hey, inderdaad is dat niet leuk... Ik pinde onlangs ook iets en had blijkbaar een Japans patroon als zijnde de 'maker van de pin' geplaatst op mijn blog! Iemand merkte via een reactie op, dat ik een foute info en link had gepind, het was ook 'gepikt' van een andere site.
    Ik heb dat onmiddellijk aan gepast...
    Ik hoop dat je nog wat hoort en weet je wat, ik ga vlug jouw pin pinnen, hopelijk gaan mijn meer dan 1600 volgers op pinterest jouw pin dan pinnen, op goeie weg dus!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even ter info, je eerste 'linkje' geeft geen link weer...

      Verwijderen
  2. Ik begrijp het... das nu dus het gevaar van internet, en iets plaatsen. Zo jammer... en het gaat ook zo supersnel. Ik had het eerst ook niet in de gaten. Ik weeg het nu altijd even af voordat ik iets plaats; wil ik dat dit gedeeld gaat worden?

    Ik vind je stenen supergaaf trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Merula,
    Zoiets is echt balen voor jou. Je verdient de link, omdat het van jou is!!
    In het vervolg je foto's watermerken??
    En pinterest evt een mail sturen?
    Helemaal is het denk ik niet tegen te gaan, nadeel van internet. En denk ik ook een nadeel voor de echte creatievelingen zoals jij, die schaamteloos gekopieerd worden.
    Kop op.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die stenen zijn heel leuk! Jammer dat je er de 'credit' niet voor krijgt...
    Wanneer ik iets pin, probeer ik altijd door te klikken tot het origineel...maar simpel is het niet altijd...
    Hopelijk volgt er alsnog een reactie van HMC of een rechtzetting of zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Getsie meisie. Niet leuk als anderen toch met jouw ding aan de haal gaan, want zo is het wel!!!!

    Vind het trouwens ook zeer onbeleefd (netjes verwoord) dat HMC zwijgt en totaal niet reageert. Geen pluim voor deze "grote jongen" ....

    Hoop dat ze alsnog reageert .... zou wel the right thing to do zijn toch!!!!!

    Niet leuk dit en kan me voorstellen dat het je niet lekker zit hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Voel en begrijp je frustratie, moeilijke dingen om los te laten. Vooral dat niet reageren op mail.....grrr! Ik hoop dat het rechtgezet word en dat het verhaal nog een mooi staartje krijgt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heel vervelend! En krijg het maar weer eens de wereld uit, want Pinterest is daar een superslecht medium voor. Je wilt uitschreeuwen dat jij het was, maar zult dit nu al bij 812 berichtjes moeten doen. Ik ben wetenschappelijk opgeleid en bronvermelding is zooooo belangrijk! Ik ben er wat laks in, maar probeer vanaf de bron te pinnen. DUs inderdaad eerst kijken of een idee op een blog staat, staat het op tumbler, dan kun je de bron vaak niet achterhalen.

    Voorstel: schakel een advocaat in en sue'en die hap! Wie weet levert het nog een miljoentje op, of zo.

    Maar als laatste ook nog een verwijzing naar jouw eigen bron: weet je niet meer dat ik je eerste koper was?! (Dat doet PIJN meid!)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik snap dat je dit niet tof vindt, maar het lijkt me een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Want niet iedereen lijkt elke dag op internet of blog en misschien heeft ook hand made charlotte je mailtje nog niet gelezen ?
    Ik zou nog effe afwachten en het wat proberen los te laten ondertussen want je wordt er toch alleen maar slecht gezind van en dat is ene beetje sneu

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Weinig aan te doen nu, maar wel balen zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie nu wel dat zij er 'via' heeft staan, ze linkt door naar het blog van Janina en daar staat een link naar jou. Op zich wel netjes zo, als men wil kunnen ze jou als originele bron vinden. Maar vooral op pinterest is er geen houden aan en vindt niemand je terug..

      Verwijderen
  10. Ja, dit is een van de jammere dingen van internet.
    Ik had al een beetje hetzelfde met het inktvisjespatroon en nu wacht ik op de eerste die daar commercieel mee aan de haal gaat.
    Zo jammer dat mensen hun voordeel willen doen met spullen van iemand anders.
    Echt niet netjes van HMC dat ze niet reageert. Kleine moeite voor haar toch om even jouw naam er (ook) bij te zetten? Jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik begrijp je volledig hoor. Inderdaad de 'jammere' kant van het internet. En het even van je afschrijven kan wonderen doen (had ik dat ook al niet eens gedaan per sms? ;-)). Wat dat linken op pinterest betreft, ik had hier eigenlijk nog nooit zo over nagedacht. Want ik moet eerlijk bekennen, als ik wat leuks zie dat ik nog wil maken, dat ik dat pin van waar ik het zie, omdat ik dan daarna nog kan vermelden dat ik via die persoon dat van die persoon gevonden heb en eventueel ook gemaakt hebt. Dat ik de juiste weg nog weet hoe ik iets gevonden heb. Ik gebruik mijn pinerest eigenlijk puur voor mezelf, als herinneringsbord. Op de moment dat ik dan iets maak, ga ik terug tot aan de bron om dit dan juist te vermelden op mijn blog. Ik kan me dus wel voorstellen dat het niet leuk is om te zien dat je eigen stenen bij iemand anders meer dan 800x worden gerepinned. Ik ga hier zelf ook op letten van nu af aan ... Ik hoop alleen dat je je nu al wat beter voelt met het van je af te schrijven en iedereen die je kent, weet dat jij de stenenqueen bent! :-) Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Zelf denk ik er ook te weinig over na, wat er met je foto's en maaksels gebeurt op het www. Ik denk dat een klein merkje op je foto wel zal werken. Ik vind het wel jammer van de foto, maar je voorkomt deze ellende ermee. Zelf had ik ook een teleurstellende ervaring met mijn harthanger. Iemand zei ' die staat toch in het boek van eline ? ' Nou, ik wilde het al helemaal uitleggen, dat boek was er later dan mijn hangers, die zien er anders uit (ik had ze niet eens gezien..haha), enz... maar ik dacht... laat maar. Er is zoveel wat op elkaar lijkt, je moet wel van hele goede huize komen om nog echt iets helemaal unieks te maken... momenteel blokkeert dat idee mij nogal. Trouwens een tijd terug zijn er wel eens pins verwijderd op mijn board door pinterest zelf, met bepaalde redenen. Ik denk dat een mail naar hen ook wel eea kan oplossen... Succes !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kan me voorstellen dat je hier een dubbel gevoel over hebt, blij en trots omdat het zo'n hit is enzo en tegelijkertijd je negatief geprikkeld voelt omdat ze je niet even netjes linken.....(maar wij weten wel beter he ;-) maar ja wij kennen jou al en meer bekendheid is leuker natuurlijk)
    Zou buiten mailen ook niet weten wat je kunt doen ertegen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  14. bah bah bah bah. Zou ik ook teleurgesteld in zijn...xx

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Goed dat je het van je af schrijft, dat zal toch wel wat opluchting geven en zo komt het ook wel bij een aantal mensen terecht die de prachtige stenen gepint hebben. Maar toch, het onbevredigende gevoel zal niet helemaal weggaan en dat is echt sh*t!
    Voortaan een watermerkje op de foto's zetten dan maar?

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik! Ik! Ik klik zo vaak door! Ik kwam je stenen namelijk daarstraks inderdaad op Pinterest tegen en vond ze erg leuk dus wilde ze op mijn Facebook pagina zetten als "kijk nou hoe leuk iemand deze stenen heeft beschilderd, fijne inspiratie" maar moest weten wie ik eronder moest zetten als copywrite en heb dus doorgeklikt. Kwam van Pinterest op elkedagzaterdag en daar weer op merula geklikt en ...tadaaaaa!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. zal wel een vergissing zijn en goed bedoeld. Plaats je foto met jouw adres op pinterest op een verzamelbord en voor je het weet is ie vaak door geklikt.
    ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, heb het zelf ook al meegemaakt.

    liefs, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Aaah Merula, ik kan je reactie goed begrijpen en vind helemaal niet dat je overdrijft! Ik hoop voor jou dat ze je mailtje/reactie toch nog te zien krijgt en even een aanpassing maakt in haar blogpost, zodat mensen dan toch doorverwezen worden naar de juiste blog. Want 800 repins, da's niet niks he!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ja dat is wel even slikken, dat snap ik! Internet is leuk en soms juist lastig en voor pinterest geldt hetzelfde, je foto's gaan zo ineens een heel eigen leven leiden. Ik moet ook gelijk aan een watermerkje denken, all heb ik dat zelf ook niet. hier boven staan al ene heleboel tips waar je vast wat mee kunt ;-) succes hoor! en wees ook maar trots dat jouw maaksel zo in de smaak valt!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik snap je helemaal, maar volgens mij zit hier geen kwaad achter (misschien is ze wel op vakantie ofzo). Ik probeer zelf altijd wel helemaal door te klikken naar de bron en het dáárvandaan te pinnen. Maar dat lukt niet altijd en gelukkig is het niét zo dat iemand anders net doet of zij het bedacht/gemaakt heeft hè. Op je eigen foto's je naam/link zetten denk ik. Maar dat werkt natuurlijk niet als iemand anders een foto van jouw stenen heeft gemaakt en vervolgens dié foto gebruikt wordt. Zucht.... internet.... tja.... er is niet zo heel veel aan te doen. Maar 1 ding is wél duidelijk: iedereen vindt je stenen leuk yeah!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb even een beetje reclame voor je stenen gemaakt op Pinterest hahahahaha! Met de juiste link natuurlijk :-)

      Verwijderen
  21. Kan me heel goed voorstellen dat je dit van je af wilt schrijven...Pinterest hoort toch ook tot de Social Media? Dus niet echt Sociaal dat je totaal geen reactie terugkrijgt van HMC. Zoals 100% Heppie al schreef, je kunt Pinterest aanschrijven om de foto te laten verwijderen; krijg daar ook wel eens een melding van bij bepaalde repins. Probeer nu ook zoveel mogelijk vanaf de bron te pinnen, juist om dit soort dingen te voorkomen, credits wie de credits toekomt!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Ik begrijp je volledig! Op deze manier gaat het niet zo fijn, ik hoop dat ondertussen meer en meer mensen weten dat jij de echte maakster bent! Want ze zijn nu eenmaal fantastisch!

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik snap je verhaal-en je punt en ik vind het nog netjes verwoord ook. Ik vind internet leuk tot een bepaalde hoogte. Ik probeer altijd de bron te vermelden en de maker want die heeft de eer. En tegen die beroemde blogs en bloggers kijk ik niet meer op-die vallen soms ook door de mand. Mooie week-xxx-Sil

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hallo Merula,

    Charlotte heeft een foto aangehaald van een blog en een link naar de desbetreffende blog erbij vermeld. De mevrouw van deze blog heeft de foto zelf gemaakt en de spulletjes op de foto ook zelf gekocht.
    Onder de foto op haar blog staat duidelijk wie de stenen heeft gemaakt.
    Dus iedereen die op Charlotte's website klikt op die foto ("rock people") ziet onder de foto de naam van de maakster (Merula)staan.
    Wat is nu het probleem?
    Het zijn hele grappige stenen die veel mensen zullen inspireren zelf ook zoiets te gaan maken (online kopen zullen ze lastig vinden omdat stenen een beetje zwaar zijn om te versturen). Niemand steelt iets van een ander, niemand verdient er iets over de rug van een ander aan.
    Het lijkt me juist dat vele mensen denken 'kijk nou, geinig!' en zelf ook aan de slag gaan.
    En mensen die echt geinteresseerd zijn en willen kijken wat je eventueel nog meer maakt komen heus wel bij jou terecht.
    Een hele eer om zoveel mensen te bereiken juist.



    BeantwoordenVerwijderen
  25. Je hebt volkomen gelijk! Dat is toch het minste wat je kan doen, een linkje zetten en de naam van wie je het idee hebt! Dat is ook een vorm van beleefdheid naar de andere toe vind ik en respect :)
    Grtjes, rita;

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Oh, niet leuk! En echt jammer dat ze jouw mailtje nog niet beantwoord heeft. Ik hoop samen met jou en alle andere lezers dat ze op z'n minst een linkje erbij zet... Want jij verdient wel erkenning hoor, met die achthonderd repins... wauw!
    Probeer het een beetje los te laten, dat voelt zo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Oef, dat is niet leuk om zo je zelfgemaakte spulletjes voorbij te zien komen.
    Jammer dat ze niet reageert (of is ze op vakantie....)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ben blij dat je je ei hierbij even hebt kwijt kunnen raken, want zo'n klemzittend ei is niet leuk :(

    Liefs,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Dat is jammer! Ik heb het ook al eens meegemaakt en overweeg af en toe mijn foto's te watermerken, maar ben te lui er werk van te maken...
    Misschien is het toch het slimst om dat wel te doen, dan is wel duidelijk dat het van jou komt!
    Ik hoop dat er nog een reactie komt!

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Hè bah, dat zijn vervelende dingen! Ik heb deze foto inderdaad voorbij zien komen op Pinterest via HMC... Ik hoop dat je nog een reactie van haar krijgt.
    Maar, hoe vervelend ook, wel een compliment voor jou dat iedereen jouw steentjes zo leuk vindt en ze zo vaak gerepind worden! ;-) Wij weten hoe het zit! xx

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Hallo Merula, let ook even op je Barbapapa stenen want daar zit auteursrecht op (mocht je ze vaak gaan verkopen).

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Jeetje meis, wat naar dit zeg... ik begrijp je ook helemaal, ik zelf zou ook zo iets hebben van, wat is dit nou?!! als ik mijn eigen werk voorbij zag komen bij een ander... heel jammer dat het soms zo gaat...
    Liefs,
    kimmie

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Nou inderdaad ik zag ze ook. Heb ze misschien zelfs wel gepint en nee ik wist niet dat ze van jou waren, boehoe. Ze zijn ook zooooo leuk! Alle lof voor jou dus :) en ik snap je frustratie hoor. Jammer inderdaad dat er geen reactie komt. Kleine moeite toch om een linkje aan te passen. Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Stom dat ze niet even terugmailt. Ik heb meteen maar even een reactie erover geplaatst op haar blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Loop wat achter met blokjes lezen vanwege vakantie maar....net even gekeken op Charlotte Blog ...Goed nieuws!!!
    Er staat nu via Merula ! Met werkend linkje!
    Hurray for You:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :D wilde toevallig hetzelfde toevoegen! loop ook nogal achter en zag netjes jouw naam onder het foto'tje..

      Ennuh.. wauw! Merula goes viral ;)
      Dat zijn toch flink wat complimentjes!

      Verwijderen
  36. En je stenen kwamen weer voorbij op Pinterest, maar ik heb jouw naam erbij geschreven hoor!

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)