maandag 7 oktober 2013

wat is er allemaal geprint?

het gaat lekker met onze 3d printer :)

Ik schreef er al eens eerder over hier, wij zijn de trotse eigenaren van een ultimaker 3d printer. Dat is natuurlijk niet zo'n enorm groot fabrieksding. En het is ook niet zo dat je 'zomaar' een duplicaat van iets kan maken wat je voor z'n neus houd ofzo. Nee nee zo werkt het niet. Nog niet in ieder geval... Maar het is wel het begin van het 3d printen, weer een stapje in technologie vooruit. Het is een 3d thuis printer zeg maar. Je maakt op de computer een 3d ontwerp en stuurt dit door naar je 3d printer. Dit apparaat maakt gebruik van een materiaal wat op een rol gewikkeld zit. Die draad gaat door een buisje naar de printkop. Deze wordt verhit en zo komt er een dun sliertje materiaal uit. Het principe is vergelijkbaar met een lijmpistool. Na laagje op laagje op laagje ontstaat er een echt 3d object. 
Het materiaal wat er gebruikt word is een PLA, dit is een biologisch afbreekbaar kunststof. Het is verkrijgbaar in vele kleurtjes en type.
In het filmpje hier onder kun je een beetje zien hoe dit nu werkt. Vergeet ook niet om het geluid aan te zetten!

video



      En wat is de printer nu aan het printen? Juist! 76 kleine   
   onderdeeltjes die samen een fietsketting armbandje maken. Alle  
   credits aan manlief die dit allemaal heeft weten te ontwerpen 
                            op de computer.








 Deze armbandjes zijn te koop bij www.merulala.nl. Nu als voorbeeld in de kleurtjes zwart, blauw en fluor roze. Omdat het dus allemaal kleine onderdeeltjes zijn is het dus ook mogelijk om kleuren combinaties te maken.

Maar ik heb nog veel meer te laten zien hoor!



Cookie cutters (koekjes uitsteek vormpjes)

Deze lampjes ontwierp manlief ook.







Door de verschillende geprinte diktes komt er super mooi licht van dit lampje af. En je kunt ook mooi de structuur van het laagje op laagje zien.

De houten knikkerbaan blokken van Siem waren ook toe aan wat vernieuwing en meer uitdaging.




Niet alleen leuke kleurtjes maar ook zijn alle blokjes magnetisch gemaakt. In alle hoekjes zijn tijdens het printen kleine magneetballetjes geplaatst. Nu kunnen we ze dus allemaal aan elkaar magneten! Wat echt wel heel handig is, want houten blokjes willen weleens makkelijk verschuiven als er een knikker doorheen rolt. Nu kun je ook b.v. knikkerbaan  bruggen bouwen zonder ondersteuning van andere blokjes eronder.

Siem is er echt al weken mee zoet! En hoe leuk is het dat je gewoon even net dat ene blokje kunt printen wat je nodig hebt tijdens het bouwen van je super sonische ultra coole bouwwerk! 

....en wet zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar voor nu dus even een kleine update van wat er allemaal gaande is, qua geprinte toestanden enzo ;)

Het is een leuke bezigheid om je eigen dingen te kunnen ontwerpen en vervolgens echt te maken.
Op internet zijn er ook veel ontwerpen te vinden die je voor eigen gebruik mag printen. Wat dacht je van deze?



Lief he? Ze staan met z'n tweetjes mooi te wezen in de letterbak :)
Maar dit zelf kunnen ontwerpen met mijn computertje 
      thuis...... oef. 
                Dat gaat nog lang niet lukken hoor.


 



50 opmerkingen:

  1. Wat lijkt mij dat ontzettend leuk om in 3D te printen! Je man is wel een handige harry als hij dat allemaal weet te ontwerpen. Samen met jouw ideeën vormen jullie een perfect team. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een ontzettend gaaf ding zo'n 3d printer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt super vet wat je allemaal gemaakt hebt! Zo kun je ook leuk een noodkroontje maken op je werk bij de tandarts :-) Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wauw ! onvoorstelbaar he dat dit uit je printer komt yeah !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gaaf zeg jeetje, ga het eens aan manlief laten zien die is techneut in hart en nieren dus weet ik zeker dat hij dit top vind, wel een aanschaf zeg. Verbruik je veel van dat PLA?
    Armband vind ik superontwerp!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. joh, wat leuk allemaal, jullie vormen een goed ontwerp-team samen. succes, X

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Te gek die 3d printer, dan is dit vast iets voor jullie,
    http://www.rapidpro.nl/rapidpro-industrial-in-co-event-met-rapidpro-at-home
    Ben er vorig jaar geweest, erg leuk voor al de stands die sieraden printen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig Merula. En te gek wat je er mee kunt maken....:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Echt knap vind ik dat! Zou voor mij niks zijn denk ik, maar supergaaf wat je er allemaal mee kunt maken. Zo hoef je niets meer te kopen op den duur...
    Maar is het niet heel erg prijzig, zo'n printer en dat spul?

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Cool, die knikkerbaan!!!
    Ik heb op m'n werk weleens een demonstratie met een 3d-printer gezien, maar nooit bedacht dat er zo veel mogelijkheden zijn. Super gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oooooh die knikkerbaan, hoe gaaf zeg.... Wil ook zo'n print ding :)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit is zo cool! Echt gek dat in de toekomst iedereen zo'n apparaatje zal hebben en gewoon maar ontwerpt en print wat ie nodig heeft. Echt super cool! En een extra hoeraatje voor de uiltjes natuurlijk ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Echt zo leuk Merula! Geweldig wat jullie er allemaal mee gemaakt hebben, ik ben onder de indruk!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Soooowheee ! Ben ik even jaloers ! Geweldig, de knikkerbaanonderdelelen. En magneetjes in de hoekjes. Poeh, now we're talking....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Gaaf zeg, vooral die cookiecutter vind ik, als vegetariër nog wel, supercool.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. wat gaaf! die knikkerbaan, echt zo leuk! en de rets ook, de lampjes , ook mooi, heel veel plezier nog met jullie printer!!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat gaaf!! Je bent een voorloper Merula. Die lamp, hangt hij op je werk?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wow, het lukt mij niet eens om mijn hoofd te scannen! Super dit, al begrijp ik er natuurlijk niets van.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Tjeetje .... dit is echt gaaaaaaaf :)

    Die armbandjes .... Wow!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Het is volgens mij niet "mijn ding", maar super om te zien wat er allemaal mogelijk is!! En dan is nog maar het begin... ik vind het echt een hele interessante ontwikkeling! Je man is ook heel erg creatief zeg! Knap hoor!

    Groetjes van Ellebel

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wauw Merula, wat supergaaf is dit! Echt nog een keer SUPERGAAF! De fietsketting, maar ook die blokken van de knikkerbaan. Geweldig. Volgens mij zijn jullie een heel goed duo samen!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. .... oh en die lampen ook! Al te koop? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wow goed bezig zeg! Ziet er allemaal super uit, vooral die knikkerbaan voor Siem is toch helemaal geweldig, wat zal die heppie zijn met zijn supercoole ouders! Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Dat is leuk zeg, hoe cool dat je iets ontwerpt en kort daarna een tastbaar product hebt gemaakt, dat dan ook nog eens verbeterd is! Die Siem heeft maar mazzel met zulke moderne ouders! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Gaaf! Komen die varkenkoekjesvormen ook in je winkeltje? Dan wil ik vast op de wachtlijst! Liefs Mi!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Woehoe, over cool gesproken! Hoe geweldig is dit? Mooi om te zien hoe je steeds meer je eigen draai en stijl vindt...

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Hallo dan! Ik ben even niet in blogland en madame heeft gewoon een 3D printer?! Fucking vet :)
    En ik heb nog geen enkel boek uit ha ha ha en ha!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wow, wat ben je high tech bezig!!! Echt goed dat manlief dat dan allemaal uit bedenkt. Jij zet het in je shopje en Siem gaat ermee spelen. Goed bezig!! Die uiltjes zijn inderdaad erg leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Ach-maak me toch gek-helemaal gaaf en boeiend deze technologie-lijkt me mega spannend-om te zien hoe iets uit dat machientje komt-xxx-Sil

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Schitterend! Je eigen speelgoedfabriekje bij je thuis. Die zoon van jullie heeft het maar getroffen!

    P.S. Je lampen zie ik heel erg graag.

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Super zeg! Geweldig die machine bezig te zien!

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Gaaf ! Heb al diverse filmpjes op youtube bekeken over de 3D printer. Echt wat voor jou en je winkel , heel leuk ! En wat een super idee om apparaten uitelkaar te halen :-) Mijn broer deed dat vroeger al met wekkers ! De lampen zijn prachtig die zou je in je winkeltje zo kwijt zijn !!

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Wat geweldig zeg. Ik wist helemaal niet dat dit thuis al kon. Jullie zijn heerlijk creatief geweest samen!

    Liefs MamaNatuurlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Geweldig!!!! De technologie staat voor niets meer hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  35. wat een super apparaat. heb je die zeker bij de bijenkorf gehaald met de ddd dagen;-)?
    volgens mij zijn jullie verslaafd aan de 3d printer, ik zou het zijn! ik kan niet wachten op de 3d eetprinter. nooit meer de deur uit om boodschappen te doen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. o ja, ik dacht ook even aan dit
      http://www.omote3d.com/index.html

      Verwijderen
  36. Woeps en ik ben weer achter met bloggen....hoe gaaf is dit met de 3 d printer!
    Petje af voor je mannetje hoor, gaaf om te zien die armbandjes en die lamp!
    De knikkerbaan van plastic zal zeker goed werken met ingegoten magneetjes.
    We hebben zo'n houten exemplaar op school en die verschuiven inderdaad vaak tot ergernis van de kleuters.
    Leuke en interessante post!
    Ik lees even door....

    BeantwoordenVerwijderen
  37. Huh, ik zit hier dus met mijn mond open van verbazing... GEWELDIG!!!!! Je eigen spulletjes ontwerpen, hoe cool is dat, vind het echt geweldig, dat had ik al gezegd, hihi. Die lamp, echt prachtig!! We moeten jouw shopje dus even extra goed in de gaten houden. En de woonbladen... succesvol ontwerpersduo... ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  38. Wat gaaf, wat kun je veel maken met een 3d printer. Een vriend van mijn vriend is er zelf eentje aan het bouwen. En vriendlief helpt dan wel eens mee. Mij was niet helemaal duidelijk wat je ermee kon doen. Maar als ik het zo zie, dan is dat wel een heel mooi ding.

    BeantwoordenVerwijderen
  39. Ow wauw, die armbanden en die knikkerbaan, zo cool!!

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)