maandag 17 februari 2014

goooooooooood morning!

Al heeeeel lang geleden zag ik in het jumbo supermarkt boekje dit recept voor granola voorbij komen. Dat wilde ik weleens proberen. Granola is een soort van muesli die gemengd is met honing en die je vervolgens moet roosteren in oven. Daardoor is het lekker krokant! Je voegt er b.v. noten, zaden, pitjes en gedroogd fruit aan toe. Vele variaties natuurlijk mogelijk. Lekker en gezond, kijk wat willen we nou nog meer?



Over voorverwarmen tot 150 graden. 75 gram honing en 4 eetlepels olie, 1 eetlepel koek -en speculaaskruiden, 1 theelepel zout en 4 eetlepels water in steelpannetje aan de kook brengen. Goed roeren en een paar minuutjes zacht laten koken.

Daarna 250 gram basic muesli of havervlokken vermengen met 100 gram verschillende pitjes (zonnebloem pitjes en pompoen pitjes enzo) en 175 gram ongezouten noten melange. Daarna het honingmengsel hier doorheen roeren. Alles op bakplaat met bakpapier uitspreiden.


 25 minuten bakken in oven zodat het beetje bruin en krokant is. Af en toe omscheppen.

Daarna aflaten koelen en 50 gram gemalen kokos en half bakje tuttifrutti erdoorheen mengen. Ik vind dat tuttifrutti spul niet zo lekker. Gedroogde vijgen en rozijnen wel.




En potverdikkie zeg 1e granola experiment is zowaar gelukt en is erg lekker! 'S morgens nog even een appeltje of peertje in stukjes, wat granola en yoghurt erbij en smullen maar!

*
en oja ik moest nog even terug komen op Siem & het roze konijnenpak....

Twee weken geleden was het zo'n druilerige zondagmiddag. We zaten zo'n carnavalskleding foldertje door te bladeren. Siem wilde dit jaar wel als pinguin verkleed gaan vertelde hij. (vorig jaar was nog gewoon ridder he!). Ik vond het eigenlijk wel komisch en stelde dus voor om maar meteen naar de winkel te gaan. Afgelopen jaren kon ik nog prima een tweedehands outfit scoren bij de kringloop. Ik vreesde dat het met het pinguin pakje wat lastiger zou worden.
En zelfs bij de winkel hadden ze geen pinguin pak meer! Potverdikkie... Ik stelde nog voor om als kip verkleed te gaan of robot. Maar nee zoon had zelf al iets gevonden! Het roze konijnenpak (hm als ik er nou twee grote batterijen op z'n rug vastmaak is het zo'n duracel konijn :) Okee... maar ga je het dan ook aan doen? Niet dat het over 2 weken in de kast beland he! Nee nee dit zou niet het geval zijn.

   
en zie hier het resultaat! Kind vind het helemaal leuk en verkleed zich nu al regelmatig
Nu moet ik alleen nog even carnaval-zin ergens zien te kopen....



29 opmerkingen:

  1. ziet er lekker uit, je granolo en Siem!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hmmm lekker die granolo! Ik moest laatst trouwens nog aan je appel-experiment denken bij AH, haha!! :)
    En die Siem, te koddig gewoon in dat pak. En ook nog roze. Heerlijk toch dat hij daar niet mee zit? Alaaf!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hmm ben gek op granola, nu koop ik hem altijd maar ga het toch eens proberen. Van die repen maken lijkt me ook zo lekker. Je konijntje is te schattig :-) Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hmmm..... dat is een heerlijk begin van elke dag met zo'n schaaltje vol :-) wat een lief konijnenpak, lang leve de onesie, hier wordt hij ook (lees een apenpak) dagelijks gedragen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, wat een heerlijk pakje. En mmh, granola klinkt heerlijk! Al vaker over gehoord maar ik wist eigenlijk nooit goed wat het was. Breek je dan die granola in stukjes en eet je het als graanreep? Of mis ik hier iets? :p

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die granola moet ik toch echt eens gaan maken. Lijkt me alleen zo lekker dat ik bang ben dat ik het in een keer allemaal op ga eten. En Siem met zijn eigen carnavalsstijl, helemaal top!
    xx Janina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Haha, geweldig, die foto ook, <3 Hier nog hevig op zoek naar een carnavals-outfit, ook voor dochterlief.
    En die granola; knap dat het je meteen gelukt is! Ik heb het na 3 keer opgegeven; het werd elke keer zo hard dat ik mijn gebit erop stuk beet, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helemaal gaaf die Siem-vooral laten gaan-mooi rose is NIET lelijk. Ik hou ervan behalve van zelf carnaval vieren: I hate it maar ik moet-xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh ik heb net even terug gelezen en had je hallelujah verhaal nog niet gelezen en vind het prachtig. Was me sf aan het vragen of ik jou niet ooit een kleurboek stuurde voor Siem met indianen erin...kan me ook vergist hebben hihihi en kan zomaar iemand anders zijn. Maar super dat die Siem opeens het kleuren heeft ontdekt. Ik vind het by the way een super outfit! Hij heeft zo wel een heel hoog knuffelgehalte! Hihihi. Dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ben ik weer.....nou je bent gezond bezig met al die gezellige bakjes en het recept van jumbo!
    Dan dat klein roze konijntje heerlijk die foto zo met z'n treinbaan!
    Tja carnavals zin is niet in doosjes te koop maar als dat zou was zou ik het ook niet kopen hoor!
    Wat zijn wij toch voor brabanders he, ik vind het voorjaar pas leuk na carnaval dan is het ook weer gezelliger winkelen zonder al die rare felle idiote kleding overal!
    Enige voordeel een weekje vakantie straks...nooit weg toch?
    Ik geniet wel van verklede kids hoor maar daar blijft het dan bij.
    Fijne week en succes met het kweken van carnavals zin haha
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ohhh dat klinkt niet verkeerd....misschien ook maar eens een keer proberen en wat een schattig rose konijntje huppelt er al door jou huis!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hmmm!! Dat moet ik ook eens maken!!
    En ooh die lieve Siem (vind het zo'n leuke naam!!). Ben je em nou de hele dag aan het knuffelen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Mmm, ziet er goed uit die granola en geniet nog even lekker van dat roze konijn voordat ie alleen nog maar vampier of dooddoener in het zwart wil zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Al zou ik liever als legokrijtje verkleed gaan met zo'n moeder.

      Verwijderen
  14. Hmmm, ziet er lekker uit! En wat een schattig konijntje... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Haha, moest hardop lachen om je roze konijn! Geweldig :-)
    En, lekker hè zelfgemaakte granola! Ik ga morgen ook maar weer eens aan 'de bak' !
    X Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hmmmm, homemade = altijd goed!
    Wil hij niet met het pak naar school gaan? Ik zou het wel willen:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Die granola ziet er lekker uit... En je duracelkonijn is echt schattig op de foto!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Het ventje is echt super als roze konijn! Liefs MiM

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Haha, pink bunnies rule the world ;) En zelfgemaakte granola is superlekker. Ik heb het zelf trouwens nog nooit gemaakt maar krijg regelmatig een lading van een lieve vriendin die heel graag bakt ;-)

    Liefs,
    Rosalie

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Schattig! Dat zie je niet iedere dag: een roze konijn dat met de trein speelt!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Zier er erg lekker uit. Lev eet elke morgen - net als ik - muesli met roeryoghurt en rozijnen. Dit is ook een keer het proberen waard, alhoewel ik er niet zo van houd om altijd zoetigheid erbij te doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Liefste, je hebt een tof blogspotje. Ik ga me eventjes voorstellen. Ik ben belgische en ben, nadat mijn man van een zware ziekte van me gegaan is, een jaar daarna naar Duitsland gaan wonen. om te proberen een nieuw leventje te beginnen. Dat is me na een lange tijd, dan ook gelukt. En een tijdje terug, heb ik ook mijn levensdroom laten uitkomen. Ik ben heel graag met mensen tesamen. Heb een eigen atelier, om te knutselen met vele verschillende generationen. Graag wil ik je ook mijn knutselwinkeltje bekent maken. Ik heb heel veel verschillend om te knutselen, naaien, mooie knopjes, charms en nog veel meer .. misschien ben je interesseert, eens een kijkje te nemen bij me. Dat zou ik heel tof vinden! Het winkeltje is in vele talen en ook in het nederlands. wordt automatisch in de verschillende talen omgezet. Ik moet nog kijken dat het in het nederlands alles goed verstaanbaar daar staat. mijn LINK naar mijn winkeltje vindt je in mijn blogspotje terug op de rechter zijde. Als je wil, jkan je graag mijn bannertje op je blogspotje zetten en het me doorgeven, Ik geef daarvoor een mooi dankje terug! Geef a.u.b. mijn Link en Bannertje aan de Knutselvrienden in Belgie en Nederland verder, We leveren ook altijd zo snel als mogelijk, ook in Europa!! Vele lieve groetjes van Marina an ik hoop op een reactie en ook tot binnenkort! We geven deze week 10% korting Aktion Happy days.. Vele groetjes van Marina

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hihi, van ridder naar konijn! Super! Mooie foto's van de granola! En een fijn weekend voor jullie!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hi! I would like to invite you to check out our site volrecepten(dot)nl . Adding your blog to our site will make your recipes available to many more users and help you get more visits to
    your blog. Our service is free and can you would be able to leave us any time.

    If you like the idea of being found on our page, please, add your blog through the Top Blogs section.
    I hope to see you there soon!

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)