zondag 5 oktober 2014

oude en nieuwe technieken en iets met een bananen piano....

oooo zo mooi.... Ik zag het al eens voorbij komen bij o.a. mw ekster. De gave spraypaint van montana. Het zijn eigenlijk spuitbussen die gebruikt worden voor graffiti. Dekt overal op, hecht overal op en blijft er voor eeuwig op zitten in alle weersomstandigheden. Hoe gaaf is dat? En oja nog niet eens the best part verteld, keuze uit 170 kleurtjes. En 170 is echt veel/is lastig kiezen. Maar ik heb nou niet echt de behoefte om mijn naam om een muur te spuiten, maar dat ene glazen flesje..... Of dat witte potje en de gele plastic kapstok, een playmobil paard, die waxine lichtjes kunnen ook wel eens een ander kleurtje krijgen, stenen, de lege badschuimfles, dat etagere ding en die poppenkast pop :)
 



Mooi, mooi spul, ik ben er heel blij mee. Maar opgepast het is ook weer zeer verslavend. Voor je het weet heeft niets meer zijn originele kleur! Maar mocht je nu besluiten om toch niet alles te voorzien van een nieuw kleurtje omdat je dat b.v. zonde vind van dat mooie bloemetjes randje van dat oude bordje (maar wat wel achterin de kast veilig staat opgeborgen omdat het al een flinke scheur begint te krijgen). Nou dat bordje dus, of dat lievelings kopje wat je aller aller  allerliefste man per ongeluk op de grond heeft laten vallen. Voor al die gebroken dingetjes kwam ik op internet ook een mooie oplossing tegen. Het heet 'kintsugi' en je kunt de new kintsugi repair kit kopen bij www.cadeau-cadeau.nl (sowieso een erg leuke winkel). Kintsugi is een hele oude Japanse techniek waarbij kapot servies weer aan elkaar gezet werd met goud. Hierdoor werd de breuk juist duidelijker zichtbaar en werd het eigenlijk weer een heel mooi (misschien wel mooier!) bordje of kommetje.

plaatje van pinterest
 Van deze oude techniek switchen we weer even naar het nu. 
Dit weekend was het weekend van de wetenschap. 
Zo ook bij fablab013 hier in Tilburg. De plek waar iedereen (ja jij ook!) gebruik kan maken van allerlei apparaten die eigenlijk altijd alleen voor grote bedrijven waren. Denk aan 3d printers, laser snijders, plasma snijders etc. Ik schreef er hier al eens eerder over. 

Maar even nu niets daarover :)  Ik wilde alleen even de 'makey makey' laten zien die ze daar hebben. Dit is eigenlijk een heel simpel printplaatje wat met behulp van 2 draadjes en klemmetjes je functies van de computer kan overnemen. Beetje onduidelijk nog? De makey makey zit via een usb verbonden aan je computer. Dan heb je 2 klemmetjes waarvan je er 1 zelf vasthoud en de andere b.v. in een stukje klei duwt, of in een klodder ketchup of appel (eigenlijk bijna alles is mogelijk!). Het cirkeltje is nu rond en de computer denkt dat b.v. de appel nu een knop op het toetsenbord is (of je muis). Als je dan op je computer b.v. een spelletje opent kun je het spelletje spelen door de appel aan te raken. 


Op de foto zie je Siem die 4 bananen heeft voor 'omhoog' beneden' 'links' en 'rechts'. Is het nu wat duidelijker? Maar zo kun je b.v. ook een piano of een ander muziek-maak-iets openen op je computer. Een draadje zelf vasthouden en de andere op b.v. de sanserveria (ja waarom niet?) vastzetten. Raak je met je andere hand het plantje aan dan krijgt de computer dus het commando van de toets indrukken en zo kun je dus muziek maken door de plant te aaien :) Knutsel je eigen gitaar van karton, klemmetje erop en spelen maar! Er komt echt geluid uit! Hoe cool is dat? Kijk de video maar voor meer uitleg en super leuke ideeen. En weet je zo'n leuk speeltje is ook gewoon betaalbaar, 50 euro kost het! Te koop bij www.tofspeelgoed.com



En dan tot slot van al deze oude en nieuwe technieken en dingen. Een fotootje van iets heel ouderwets! Letters leren schrijven met een potlood. Jeetje wie doet dat nou nog tegenwoordig :)
(opperste concentratie met tong uit mond!)Hard werken hoor dat groep 3, geen tijd meer onzinnig spelen :)


Fijne week iedereen!

17 opmerkingen:

  1. Haha, ik moet zo lachen om je blogje. Eerst al die technische snufjes (waar ik uiteraard weer helemaal geen weet van heb) en dan Siem die ondanks het i-Pad tijdperk nog gewoon ouderwets zit te schrijven. Heerlijk! Hopelijk blijft dat altijd zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook al naar die graffitibussen zitten kijken online, wat een kleuren!!! Ik geloof maar al te graag dat de kans groot is dat je alles van je interieur maar even tijdens het spuiten meepikt. Het resultaat is ook zo mooi. hahaha geweldig hoe je dat met die computer beschrijft. Jullie zullen vast bruine bananen hebben nu. Die sierletterfase hebben we hier nu achter de rug. valt me wel op dat kinderen nu niet meer zo mooi schrijven, computertijdperk hè? Fijne week, Pascale X
    PS: Kent je zoontje dat kinestic zand al? Is echt heel erg leuk speelzand en laat lekker geen rommel achter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ben je toch een heerlijk ding uhm mens ;) hihihi. Prachtig hoe je dit allemaal op onvervalste Merula manier met ons deelt. Love it!
    Alleen krijg ik totaal geen behoefte om iets te veranderen aan ons interieur of wat wat er ook in staat hihihi. Ik ben wat dat betreft nogal erg behoudend, verf eigenlijk nooit wat een ander kleurtje, kan gerust 9 jaar lang dezelfde kussens op de bank hebben zonder dat me dat verveeld hihihi. Maar leuk om te lezen hoe je dit met verve (nee is geen type fout ;)) met ons deelt. Ik ken wel een vriendin die wel heel graag met grote regelmaat hun interieur veranderd die zie ik zomaar aan de slag gaan met die spuitbussen bijvoorbeeld en haar/hun kids met die bananen bijvoorbeeld. Geef mij maar dat retro potlood of nee ik ben heel happy met mijn iPhone ;). Dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik geloof dat ik heel erg achterloop nu ik hier al die moderniteiten voorbij zie komen. Alleen van het schrijven met potlood in groep 3 had ik gehoord ;-) Dat komt omdat mijn dochters ook in groep 3 zitten en druk zijn met woordjes. Ook nog twee keer gym in de week, dat is vast om het gebrek aan tijd voor buitenspelen te compenseren.

    Die graffiti verf is top! Ik voel de neiging om meteen een paar kleuren aan te schaffen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. He wat leuk een stukje over de new kintsugi repair kit. Ze waren even op, maar zijn weer volop te koop bij ons. Kijk op http://www.cadeau-cadeau.nl/new-kintsugi-repair-kit.html

    groet,
    Ingrid Thomassen
    cadeau-cadeau.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wauw gaaf dat goudgebrokenrepareersetje!!! dingesje....en wat word je zoon ook alweer groot zo ;-) groep 3 is toch ook wel een dingetje he? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Gaaf idee, dat Makey-makey. Je kan dus in feite je hele groentela leeghalen en een vegafonisch orkest beginnen. Cool!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. wat een leuke handige mooie tips ,en wat een mooi resultaat.en ook hier 1 in groep 3 ,wat leren ze het allemaal snel he.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Maar goed dat jij me een beetje op de hoogte houd, hippe kip ;-)!
    Gave dingen allemaal!!! Blij toe dat Siem nog gewoon leert schrijven met een potlood... niet met asperges ofzo... Bedankt voor deze leuke update :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die verf...ik zie het overal langskomen en het effect vind ik zo leuk! Maar ja...mag niets kopen hè deze maand. Ik zet het op mijn verlanglijstje ;) Want bijvoorbeel die glaasjes voor de waxinelichtjes zijn inmiddels een beetje duf, maar nu met die verf weer helemaal leuk!
    Die makey makey is helemaal nieuw voor mij, pfff valt niet mee om bij te blijven! En leuk groep 3. Ik vond het geweldig toen mijn kinderen leerde lezen en schrijven!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hahaha ... goed zo Siem!!!
    Keitof die verf!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ging eventjes op zoek op't www naar die befaamde Montana spraypaint.....en was meteen betoverd door de kleurtjes. Liet me eventjes gigantisch gaan en kocht 19 spuitbussen!!!
    Merci voor de tip!
    :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Oehoe, goede tips weer allemaal! En die laatste foto is te schattig. Mooi ook, dat contrast tussen nieuwe en oude 'techniek'.... X

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Gaaf zeg! Ik zag het ook bij mw. Ekster voorbijkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. weer helemaal 'bij' met alle technieken na het lezen van je leuke stuk!

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)