zaterdag 15 november 2014

mooie techniek

Okee okee een kleine soort van technisch fascinatie heb ik wel. Ik vind apparaten enzo best wel interessant. En ik moet natuurlijk ook wel een beetje bij blijven bij man en kind :)
Maar stroom en electriciteit enzo vind ik dan toch ook wel weer een beetje eng soms. Ik ben een tijd lichttechnicus geweest als vrijwilliger bij 013. Super leuk om ervoor te zorgen dat al die lampjes op het juiste moment aan en uit gingen en mooie plaatjes en kleurtjes te maken. Maar ik snapte lang niet alles van hoe het allemaal werkte....

En zo had ik ook al een paar weken lang mijn ontwerpjes klaar liggen die ik graag wilde laser snijden. Een lasersnijder is ook zo'n technisch apparaat waar je super leuke dingen mee kan doen, het enige nadeel is dat je wel even moet weten hoe het nou werkt! En vooral ook hoe krijg je nu dat gewone tekeningetje van je computer naar het juiste bestands-ding zodat dat andere apparaat dat dan weer kan begrijpen (gelukkig begrijpen technische apparaten elkaar ook vaak niet :) Ik moest de hulp van man inschakelen want die weet dat allemaal wel. Ik kreeg een korte maar bondige thuis cursus over het omzetten naar vector bestanden en vervolgens weer andere bestanddingen en begreep het toen wel een beetje. Een week later wist ik het niet meer, want was ook vergeten aantekeningen te maken tijdens de les. En het viel me ook weer meer op dat nieuwe dingen onthouden en leren vroeger toen ik jong was eigenlijk allemaal veel beter en makkelijker ging! Het lijkt nu soms wel of het allemaal niet meer zo goed in m'n hoofd blijft zitten..... Enfin, bij fablab 013 in Tilburg m.b.v. man toch mijn eerste echte zelf gemaakte broches laten laseren op triplex. En daar ben ik natuurlijk heel trots op :) Tadaaaaaa!


Een retro dame en retro meneertje en een bolletje wol.
En o o ik heb nog veeeel meer ideeen die ik wil gaan uitwerken! Er zijn zoveel mogelijkheden en materialen die je kunt gebruiken hiervoor.
Maareh eerst nog even goed opletten bij de vervolg cursus van man......


 kijk toch eens hoe blij ik ben :)


Hier onder zie je zo'n lasersnijder aan het werk. Het is misschien lastig te zien, maar zie je het kleine oranje-achtige puntje onder het kopje (nee niet het hoofdje van de retro man, het kopje bedoel ik, het laserkopje, rechts van het hoofdje :). Die brand/laserd dus door je hout (of ander materiaal) heen en bij een langzamere en/of minder krachtige instelling graveert die het.


Cool right? Ik zat er aan te denken dat het misschien wel leuk zou zijn om zodra ik alles er zelf van weet er een cursus over te geven. Enne dan niet te ingewikkeld he ;) en een beetje sieraad gericht ofzo. Gewoon leuk en met leuke resultaatjes voor mee naar huis. Zoals b.v. een leuke 3-delige ring van gekleurd plexiglas.
van badchihuahuadesign op etsy.
Of een mooie leren armband of ketting. Zoiets?

van bloodvine op etsy  

Ketting met je naam?
van nenasideral op etsy
Mogelijkheden genoeg in ieder geval!
En weet je wat? Gaan we na afloop sushi eten met gelaserde nori velletjes :)


Zo.
En nu is dit een geheel ander blogberichtje dan gepland geworden. Ik wilde eigenlijk nog vertellen over een gezellige middag in Den Bosch met lieve dames. En over de Sinterklaas intocht van vandaag. En en... Volgende keer. Goed?

Oja nog wel even vermelden dat de broches dus in mijn webshopje zijn te vinden www.merulala.nl

16 opmerkingen:

  1. Whahaha ik ken dat dat een blogpost soms anders wordt als dat je in gedachten had. Die van mij net is wel een hele lange geworden ;).
    Oh ik heb dat sinds mijn beroerte nog vaker dat technische uitleg helemaal niet meer binnen komt of andere ingewikkelde of saaie kost, dus kan me er wel wat bij voorstellen.
    Knap hoor dat je er toch over denkt om zo'n technische sieraden workshop wilt gaan houden, yeah you go girl!
    Ik ga op mijn allereerste handmade market staan, ook wel heel spannend, heb wel al door mijn hele leven heen al vaker op marktjes gestaan hoor, dus dat komt wel goed. Maar het is al volgende week en ik zal wel nog moeten zorgen voor creaties om te verkopen ;). Dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja je broches zijn echt heel leuk! Maar ik zag ze al eerder voorbij komen op facebook ;) hihi. Knuff!

      Verwijderen
  2. Wat een hoop nieuwe ideetjes allemaal! Klinkt erg leuk zo'n workshop. De broches zijn enig! Het feit dat je dit soort dingen zelf kunt maken, opent een hele nieuwe wereld, niet? Oh ben helemaal niet technisch....grappig dat je die fascinatie voor apparaten hebt. Ik vergeet nooit je scanner-actie, allemaal met onze kop onder dat ding, haha!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Cool Merula, echt gaaf!! Enneuh nog nooit van gehoord ;-)
    Sjong, toch nog wat geleerd vandaag, yeah!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goh!
    Nu dan kunnen we wel een glaasje gelaserde sake gebruiken ook denk ik
    om bij te komen dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mèn, wat kan jij veel! Dit is ook weer helemaal leuk! De mogelijkheden zijn zo'n beetje eindeloos geloof ik.... Grappig van dat vrijwilligerswerk, zoiets heb ik vroeger in Deventer gedaan, was vooral heel gezellig en je kon gratis naar concerten enzo ... ;-)
    Fijn weekend, liefs van Mirjam.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha, wat leuk! Ben ook naar een workshop hiervoor aan het zoeken. X

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. stop met zoeken :) Je hebt het al gevonden!

      Verwijderen
  7. Volgens mij ben jij toch echt een technisch wonder hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hé, (gelaserd?!) gat in de markt! Zet die workshop maar in je winkel/facebook/blog, afhankelijk van mijn financiële situatie ga ik het dan zsm doen of nog even wachten om de lijst van mijn verjaardag ermee te vullen ;). Goed idee Merula!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oeh die sushi �� en je broches zijn natuurlijk super retrogaaf hè. xx

    BeantwoordenVerwijderen
  10. super leuke broches,wauw,gaaf,super,echt heel leuk gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ontzettend leuk zeg ook die ringen vind ik helemaal te gek,gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  12. waauw! veel mogelijkheden met die broches! Jij komt toch heel regelmatig met iets nieuw en dat is zo fijn he

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)