maandag 1 december 2014

een planten berichtje :)

Een blogje over plantjes. Ja gezellig toch? Ik word er in ieder geval wel blij van van die groeiende dingen in huis. Een beetje water een beetje tegen aan kletsen en je word beloond met nieuwe blaadjes, bloemetjes of gewoon het goede gevoel dat je iets in leven kunt houden :)

Bij de intratuin en later ook op internet zag ik de wax amaryllis bollen voorbij komen. Dat leek me erg geinig en wilde dat ook eens zelluf proberen! De amaryllis bollen hebben hun voeding in de bol zitten en hoeven dus schijnbaar geen water of grond om in te staan.
Dus kocht ik een bolletje en smolt wat stukjes kaars in een pannetje. Vervolgens de bol voorzichtig in het kaarsvet dopen (of met een lepeltje begieten kan ook wel vond ik......). Wel steeds het kaarsvet hard laten worden voordat je het volgende laagje doet.
Nou en dan krijg je dus een soort van sneeuwbalbol.........


Eigenlijk had die helemaal glad rondom moeten worden, maareh.... toen had ik niet zoveel zin meer. Ik vond het wel best zo en wilde hem een leuk kleurtje geven met spuitverf. Neon roze werd het. Haha de kleur neon waar de fotocamera echt zwaar moeite mee heeft om daar iets fatsoenlijks van te maken!



Het zal mij benieuwen of er nog iets uit deze bol gaat groeien hoor! Eerst gloeiend hete kaarsvet over je heen en vervolgens buiten in de kou (en het was koud vandaag!!) een nieuw kleurtje krijgen. 
Keep you posted!

Pasgeleden kocht ik ook nog een geinig plant-achtig ding. Een tillandsia. Da's een epifyt. Ja ik smijt hier flink met moeilijke namen ik weet het :) Maar dat is dus een organisme dat op o.a. andere planten leeft zonder hieraan voedsel te onttrekken. Het heeft geen wortels die voeding uit de grond moeten halen. Door de bladeren/uitsteeksels kunnen ze wat water en stofjes opnemen. Zo zijn mos, orchideeen en algen dus ook epifyten. Een tillandsia word ook wel een luchtplant (airplant) genoemd. Je ziet ze wel eens op stukken hout gelijmd ter decoratie enzo. Of in een kurk, boomschors etc. Ik vond dit wel bizare dingen met al die rare uitsteeksels en nam er 2 mee naar huis. Eentje ligt in de badkamer, daar is het een beetje vochtig en dat vind die wel fijn. Voor de andere moet ik nog een bestemming bedenken.....






(Het is zo donker buiten dat het ook hier lastig is om goede foto's te maken)
Maar wat een raar ding he!? Ook een enge schaduw erbij :0 
Als ik geen andere bestemming weet kan ik ze natuurlijk altijd nog in de poppenkastpop-potten zetten!


Cactussen en van die vetplantachtige plantjes die ik hiervoor gebruik zijn ook bijzondere dingen hoor! Die hebben ook bijna niets nodig en blijven gewoon zoals ze zijn.

Het pilea stekje waar ik al eerder een blogje over schreef hier, doet het ook super goed! (en heeft ook een grappige schaduw). Ik vind het zo'n vrolijk plantje met die ronde blaadjes! Ik ben benieuwd wanneer er stekjes zullen komen.


En tot slot het laatste plantje, een fittonia. Zo'n geinig plantje met van die roze nerven. Ik was de naam vergeten dus die moest ik even nazoeken op internet. Grappig hoe je dan toch altijd op van die sites beland met van die fanatieke specifieke planten liefhebbers. Mensen die dol zijn en alles weten over 1 bepaalde plantsoort.......


ik hou het geloof ik maar bij van alles een beetje! Enne binnenkort kamerplant eruit en kerstboom erin he ;)


13 opmerkingen:

  1. Ik vind ze allemaal super! handpoppenpotjes en die foto met die mooie schaduw van de tillandsia zijn mijn favoriet en ook heel grappig. Fijne week nog verder voor jou ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Laat die kerstboom maar komen :-) ! (Gewoon omdat ik nieuwsgierig ben hoe je je boom gaat versieren, met jouw geweldige ideeën !)
    Die amaryllissen-met-bewerkte bol heb ik nog al zien voorbijkomen in blogland, maar dan gewoon geverfd... Zou de plant echt blijven leven ? Hou ons op de hoogte !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Groene vingers jij :-). Ik vind ze gaaf!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als vegetariër (nou ja, flextariër- die bitterballen!) zijnde, vind ik dit een Heel Aardig bericht. En ik ben ook erg benieuwd hoe het de Amaryllus verder vergaat - wat past 'ie nu mooi bij de fittonia - hou ons op de hoogte!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vet! Al die plantjes!
    En die Amaryllus, die lijkt wel licht te geven, daar op ut kartonnetje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldige plantjes allemaal! En merci om ons wat bij te leren (alé, mij toch) ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oooh de kerstboom... nu al zin in. Ben inderdaad ook benieuwd naar die van jou ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh ik vind ze leuk. De eerste lijkt op een sneeuwbal, haha, maar neon roze is nog flitsender. Hier hebben onze plantjes soms een naam. Eentje heet George en heeft zelfs ogen, jaja.....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een kunstige en knappe bol dat hij zonder water kan en ook nog eens metkaarsvet bedropen kan worden! Pascale x

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Net je blog ontdekt via via en meteen beginnen volgen.
    Ik ben zo FAN van je poppenkastbloempotjes. Pure nostalgie dit!
    Groetjes
    www.handgemaaktdatsmaakt.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Oh wat een heerlijke blogpost is dit. Ik ben wel heel benieuwd naar je knalroze bol en oh dat voorlaatste plantje brings back old memories, heerlijk plantje vond ik dat. Je poppenkastpotten ;) blijven ook heerlijk om naar te kijken. You rock girl maar dat wist je vast al! Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)