donderdag 29 januari 2015

briefjes om van te smullen

Grappig. Van de week las ik een berichtje bij Lien, over van die plekken waar je gelezen boeken achter kunt laten en zelf weer eentje mee kan nemen. Leuk idee. Het is ook maar zonde om gelezen boeken in een kast te laten liggen voor jaren en jaren. Nou ben ik zelf een slechte boeken lezer. Tijdens het lezen dwalen mijn gedachte altijd af naar andere dingen (de boodschappen b.v. tja.....) M'n ogen gaan over alle letters en woorden en ik kom ook prima aan de onderkant van de bladzijde, maar dan heb ik geen idee wat ik nu eigenlijk gelezen heb. Niet zo handig dus. Daarom had ik ook nog geen aandacht besteed aan de boekenkast die hier bij de supermarkt op de hoek staat. Wel grappig dat er ineens een boekenkast staat, maar zoals ik dus tijdens het lezen van boeken met de boodschappen bezig ben, ben ik tijdens het boodschappen dan weer juist niet bezig met boeken :) Ik liep er dus eigenlijk altijd zo voorbij.
Maar na het lezen van het berichtje bij enthousiaste Lien had ik me voorgenomen om er toch ook eens te gaan snuffelen. En ach dan eigenlijk niet op zoek naar een leuk boek, neeeee meer naar een leuk briefje erin ofzo! Of een bijzondere tekst door iemand erin geschreven, 'met groetjes van oma Truus'. Of misschien wel een fotootje van een geliefde, een staatslot (jaaa)
Ik ben dol op dit soort briefjes, deze was ook geweldig!
En weet je wat! dit ga je niet raden :) Weet je wat ik vanmorgen vond toen ik boodschappen ging doen? Juist een briefje bij de boekenkast. Ik moet eerlijk toegeven dat het briefje niet in een boek zat maar er gewoon naast lag. Maar toch hoe grappig!


De Bilt 19 oct. 1982 (okee niet zo heel oud, maar toch leuk)

Lieve (en toen werd het al lastig, ik kan de naam niet zo goed lezen, staat er Mieke? ik vind het meer een U, maar dat zal wel niet...)

In plaats van 'n bloemetje dit boekje, in de hoop dat je er gezellig even in kunt lezen. Met de allerbeste wensen, nu je weer mag lopen, al is 't dan nog met krukken, voor een heel spoedig herstel, van die vervelende hiel. 
(dan verder op achterkant)
Het heeft nu al lang genoeg geduurd hè.
Fijn dat Koen 't zo best doet, en nu al een heel kereltje is. Het gaat allemaal zo vlug. Veel liefs voor jullie drietjes met 'n hartelijke zoen.
Tante Annie

Smullen toch?

Ik neem ook altijd boodschappen lijstjes mee die in winkel wagentjes zijn blijven liggen he. Ik schreef daar ook al eens eerder over hier.


Ik vind het zo leuk om te lezen wat andere mensen allemaal op hun lijstje hebben staan. Veel normaals (boontjes, melk, brood enzo). Maar de tomaten en dan tussen haakjes 'smaak tomaten' en de onderstreepte 'zacht' bij de kiwi's vind ik al wel weer bijzonder. Sommige dingen zijn al afgevinkt en andere niet, hoe zit dat dan??






Wat voor koffie? 




sterrenmunt thee, handschoenen en wc papier en nu wel of geen broodjes? Schelpjes pasta, mascarpone, tomaatjes en spinazie. Lekker! Soms inspireert het ook he zo'n lijstje.


 Gestructureerde mensen die voor de hele week boodschappen doen dat vind ik knap! Ik vind het zo lastig om te bedenken waar ik morgen zin in heb..... 
Maandag pasta, dinsdag vis en groente, woensdag doorgestreepte rijst en kip neee we eten nasi! Donderdag vis, tomaat en Qinoa (zo zo gezond) vrijdag zoete aardappel, vlees en boontjes en zaterdag kip en salade. Zondag eten we niets.....
Verder nog ontbijt voor Jeff (wie is dat dan? man, hond?)
 Heerlijk toch zo een beetje snuffelen in andermans briefjes :)





16 opmerkingen:

  1. Haaa, heerlijk, wat kan je daar toch veel (en ook weer weinig) uit afleiden, uit die briefjes? Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit gedaan, maar ga toch wel eens snuffelen wanneer ik weer naar de supermarkt ga hihi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zalig!
    Ik zit al een hele tijd te denken om zo'n boekenweggeefkast aan mijn voordeur te installeren. Eventueel met andere zaken die ik wil weggeven, zoals bv potjes confituur in de zomer...

    De koffie, dat zal Velours Noir zijn. Zoek maar eens in Google :-)
    Bij sommigen kun je al afleiden welk recept ze gaan maken aan de hand van hun boodschappenlijstje, zoals de wraps met de avocado's...
    Leuk leuk!
    Je kunt zelfs zien of het een man of een vrouw is die het lijstje opgesteld heeft, aan de hand van het geschrift...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vond in mijn tweedehands typemachine ook een briefje:

    Ik heb een potje met vet
    Al op de tafel gezet
    Ik heb een potje potje potje vet
    Al op de tafel gezet

    Van Oma Nelly


    Heeerlijk he!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geweldig van die briefjes en van jou!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, genieten dit blogberichtje Merula!
    Zou Jeff misschien jarig zijn en een ontbijtje met croissantjes, een eitje en vers sapje krijgen?
    En ik ben van de gestructureerde soort, doe al zo lang ik boodschappen doe boodschappen voor de hele week. Is dat heel erg ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha, dat met die boeken heb ik echt precies zo, maar die boodschappenbriefjes... ooooh haha

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat leuk dat ik je naar dat kastje heb geleid en dat er dan ook nog een leuk briefje in zat! Good for you! Ik ben totaal niet gestructureerd, maar maak wel een lijstje voor de hele week en daar staan ook altijd rare voor-anderen-niet-te-begrijpen constructies op. Ik wil je zo'n briefje wel eens opsturen, haha! Maar eh....welk boek is het nu eigenlijk geworden!? Of was je zo blij met t briefje, dat je het boek spontaan vergat? Haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb een lieve man die de boodschappen doet, maar als ik het doe, kijk ik ook altijd stiekem op de briefjes van anderen :-) En niet zo oud zeg je? Dat kaartje is toch al wel 33 jaar oud hoor! Time flies, remember? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Haha, ken je de rubriek in Volkskrant Magazine? Daar wordt ook altijd een boodschappenbriefje 'vertaald'.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Haha wat vind ik dat toch grappig van jou dat je die briefjes verzamelt. Je maakt toch ook foto;s van schoenen op straat? Ergens kan het me wel voorstellen, als je goed kijkt kun je er heel veel uithalen. Ik kijk altijd graag naar de boodschappen die iemand voor me op de band zet, raden wat iemand gaat eten. Of iemand zet 90 % van de spullen op de kassaband die ik nooit in huis zou halen. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  11. He!
    Wat gek!
    Ik verzamel ook boodschappenbriefjes en gebruik ze later in de les om van daaruit verhalen door de studenten te laten schrijven (het verhaal achter het lijstje)

    Sommige briefjes zijn echt aandoenlijk (zeker als ze met een haperend handschrift zijn geschreven)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldig, die briefjes. Ik voel me wel een beetje een voyeur. En inderdaad, je gaat er meteen verhaaltjes bij verzinnen. Die mensen die alleen voor maandag t/m zaterdag het menu hebben opgeschreven, gaan op zondag waarschijnlijk in een restaurant eten, denk ik. Of bij de (schoon-)ouders? Dat briefje met de avocado's, pijnboompitten en blauwe bessen zou zo van mij kunnen zijn.

    Ik zit trouwens met hetzelfde euvel dat ik me vaak zo slecht kan concentreren op een boek. Het gekke is: ik vind mezelf een boekenliefhebber. Ik koop ze, leen ze, leg ze vol hooggespannen verwachtingen op mijn nachtkastje... Maar vaak heb ik de rust niet, of juist zoveel rust dat ik in slaap val. Ik ga ook vaak mijmeren over wat ik lees en raak dan afgeleid.

    En dat is natuurlijk het fijne van die briefjes. Je hebt ze zo gelezen, maar je kunt heel veel tijd besteden aan fantaseren, mijmeren en afdwalen...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Whahaha, deze had ik even gemist!!
    Zo leuk al die briefjes :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat geweldig! Heerlijk.

    Ik schreef een aanvullend blogje over vervelen. Nu is mijn kind wat jonger, maar ik moest aan je denken; jij bracht me tenslotte op het idee erover te schrijven. Dus bij deze.
    Jij verveelt je duidelijk niet. ;) Werkt het muntensysteem een beetje?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ge-wel-dig deze boodschappenbriefjes, de mijne lijkt het meest op de laatste, boodschappen per dag opschrijven voor de hele week. Leuk idee om die lijstjes te bewaren en te posten op de blog.

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)