zondag 18 januari 2015

de zoon en het ding wat spelcomputer heet.....

Ja mensen ik heb even jullie advies, ervaring, kritiek, mening of wat dan ook nodig.......

Ik heb hier dus zo'n 6-jarige jongen thuis rond lopen en die zou het liefst de hele dag op de wii (zo'n spelcomputer ding net als xbox, playstation, nintendo etc) spelletjes willen doen. Ik denk voor vele (jongens) moeder wel herkenbaar. Maar hoe ga je daar mee om en wat voor afspraken maak je daar over? Want wij moeten er echt afspraken over hebben, geloof mij dat moet echt anders zou Siem de hele dag zitten te gamen. Ik vind het een lastig dingetje want je moet weten dat hij het echt heeel leuk vind. Het is zijn favoriete bezigheid (en hij is er ook echt heel goed in). Papa vind het ook leuk om te doen en dat is natuurlijk ook niet handig voor de hele situatie. Ik wil Siem zijn plezier absoluut niet afnemen en vind dat er ook echt wel positieve dingen zitten aan heel dat spelletjes spelen. Strategie, samen werken, ruimtelijk inzicht. Na even nog wat googlen kan ik hier nog aan toevoegen: hand-oog coördinatie, een beter doorzettingsvermogen (je wil perse dat level halen, schijnbaar dan dus he, ik heb daar niet zo'n last/voordeel van :) Een voordeel kan ook nog zijn het bevorderen van de engelse taal. Zomaar wat voordelen. Ik moet zeggen dat kind ook al heel goed strategisch kan denken. Hij speelt al vanaf z'n 4 jaar met ons grote mensen spelletjes zoals Stratego en kolonisten van Catan enzo. Jawel gewoon een ouderwets bordspel ;) Geen aangepaste versies en toestanden. Spelletjes die eigenlijk nog niet voor zijn leeftijd zijn, kan hij hartstikke goed. En hij is een goede medespeler en wint regelmatig! Dus eh wie was er nou eerder het bordspel of het computerspel? Hoe komt het dat hij daar zo goed in is??

Maar goed we dwalen af.

Ik wil gewoon niet zo'n te dik kind op de bank hebben zitten, of erger nog zo uitgezakt hangend op de bank! aaaaargh! Ik wil dat mijn zoon buiten speelt en hutten bouwt. Ik wil dat hij leuke tekeningen maakt en fantasie dieren knutselt. Maar ach waarom zou je als je in zo'n computer spel al de meest bijzondere wezens voorbij ziet komen? Je bent de held want je hebt je missies volbracht, alle blokjes kapot gemaakt en de magische sterren opgegeten..... Genoeg credits gespaard voor een nieuwe outfit en nee dat meen je niet je kan gewoon vliegen! Ja echt, je kan vliegen. Nee sorry hier kan mijn aller liefste zoon niet overheen fantaseren hoor...... Een wc rolletje omtoveren tot paardje, haha wat dacht je zelf? Gelukkig speelt hij ook nog wel eens buiten en kleurt kleurplaten van super mario. Het is niet zo dat ik verandering in zijn gedrag merk ofzo als hij gespeeld heeft. Geen agressie of dat soort dingen, laat dat duidelijk zijn! Maar het is wel verslavend....
En ja jeetje hoe doe je dat dan als je merkt dat dat ene jongetje van school zo ongeveer onbeperkt mag gamen. Mag ik vandaag met ........ afspreken mama? Ja mama is niet gek zij weet wel waarom. Maar gelukkig ben ik niet de enige ouder die hier mee bezig is. Zo bedachten we een muntjes systeem. Zoon krijgt iedere week een zelfde aantal muntjes en die mag hij zelf inzetten wanneer hij wil gamen. Een muntje staat dan voor b.v. een half uur. Lever je alle muntjes op 1 dag in prima. De rest van de week niets meer dus. Zelf bepalen en plannen. En op deze manier hoeft het kind ook niet te zeuren vragen of hij mag spelen, of wanneer dan, mag het dan straks? En morgen? morgen hoe laat dan etc. (aaaargh ik werd er gek van en merkte dat ik ook steeds geirriteerder op deze vragen antwoorden). Het leek ons een goed plan en tja het moesten natuurlijk wel mooie muntjes worden :) Lasergesneden plexiglas muntjes met een game controller erop.




Sinds de kerstvakantie krijgt zoon nu iedere zaterdag met z'n 50 cent zakgeld ook 5 wii muntjes. Een muntje is een half uur game-tijd. Hij mag ze inzetten wanneer hij wil. Tot nu toe gaat het wel goed en levert hij er 1 per dag in (en dus 2 dagen niet). Het is geen waterproof systeem want hoe doe je dat als hij bij andere gaat spelen? En hoe zit het dan met dingen op de gewone computer. Hier zitten vaak toch ook hele andere en leerzame spelletjes tussen. Ik wil ook dat Siem gewoon om leert gaan met een computer. Ze hebben een rekensysteem op school waar de kinderen thuis op de computer aan verder kunnen werken. En ja tv kijken, dat is ook nog een puntje. Tv kijken moet hij ook gewoon vragen. Er zijn vast ook ouders die alles samen voegen onder de noemer 'beeldschermtijd'. Moeilijk hoor. En Siem heeft ook geen broertjes of zusjes om mee te spelen, maakt dit ook nog uit in het hele verhaal? 
Nou was het niet de bedoeling om hier zo'n lang stuk tekst van te maken. (oef ik zit ook al de hele avond achter de computer.....) Ik wilde eigenlijk gewoon even vragen naar jullie ideeën hierover en ik wilde de zelfgemaakt muntjes even laten zien :)




31 opmerkingen:

  1. Wat geweldig dat muntensystheem...die ga ik onthouden!!! Want mijn tijd met Boris zal ook nog wel komen vrees ik. Hij speelt nog niet veel (lego en supermario) en merk ook idd veel voordelen van die spelletjes (wakkert zijn fantasie aan; op straat zijn alle lantaarnpalen die eindpalen van mario waar die naar beneden glijdt...haha) Ik heb niet echt tips eigenlijk hoor verder, al denk ik dat je weinig invloed hebt op wat er bij andere kinderen thuis speelt en dat de regels van jou misschien vooral voor thuis zijn? Of komt ie dan nooit meer thuis?;) Ik lees dus vooral mee voor tips...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het feit dat je er vragen over stelt bewijst dat je er heel bewust mee omgaat.
    Ik denk dat je er goed mee bezig bent, de muntjes zijn een uitstekend idee, en ze zijn knap !
    Hier krijgen ze elke dag een half uurtje schermspeeltijd, en een half uurtje tv tijd (kinderen zijn 10, 12 en 14). Computer voor schoolgebruiken telt hierin niet mee. Als het heerlijk weer is lassen we soms een schermvrije dag in, en dat is voor de middelste niet evident :-)
    Maar nogmaals, ik denk dat het een beetje zoeken blijft, en dat je het goed onder controle hebt !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey lieverd echt helpen kan ik niet, mijn inmiddels bijna 22 jarige dochter heeft nooit wat met gamen gehad. Maar wel met de tv, 's morgens voor het naar school gaan mocht ze kijken en ondertussen haar boterham opeten en aankleden wat ze dan ook netjes deed. Tv was voor haar iets dat op de achtergrond speelde, ze knutselde en tekende heel wat af aan de salontafel vóór de tv. Zo heeft ze ook als tiener haar huiswerk gemaakt en haalde goede punten. Leren deed ze dan wel op haar eigen kamer. Maar ik heb echt een modelkind gehad wat dat allemaal betreft, ze deed haar dingen maar keek ook veel tv. Vroeger toen we nog niet in Heerlen woonden (tot 13 jaar) heeft ze ook altijd veel buiten gespeeld met vriendjes en vriendinnetjes of op onze zolder waar ze de helft van mocht gebruiken en aan die kant ook helemaal voor haar ingericht was. Ik heb dus eigenlijk nooit moeten zeggen hoelang ze tv mocht kijken. De ene keer was dat veel als er geen vriendinnetjes waren om te spelen en dan was ze dus wel creatief voor de tv en de andere keer speelde ze dagen achter elkaar buiten en op zolder.
    Ik hoop dat je wat tips krijgt en dat je er een goed gevoel bij krijgt. Het is natuurlijk nu wel winter dus wordt er meer binnen gespeeld en omdat hij alleen is is het misschien nu meer game time. Succes! En dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. daar heb ik natuurlijk niets aan he suus ;)

      Verwijderen
  4. Ik denk dat je je oplossing al gevonden hebt, met dat muntjessysteem. Ik sluit me aan bij Carla. Er staat hier ook een tijd op gamen en tv-kijken (maar wij hebben zo geen mooie muntjes!) en schoolwerk op pc telt niet mee. En buitenshuis bij een vriendje gaan gamen ... ach ja, dat heeft hij dan extra hé. Als ik mag kiezen van games vind ik de Wii nog zo slecht niet. Daar worden ze niet dik en hangerig van want ze hebben hier best veel actie voor nodig, rechtstaan en rondspringen enzo (Wii Party, dansen en sportspelletjes). Ik spring hier af en toe nog mee ook :-) Ennnn supercool dat je aan het haken geslagen bent, ben nieuwsgierig naar resultaat, ik heb instagram op een héél laag pitje gezet, moest je daar al wat getoond hebben, het wordt me allemaal wat te veel 'achter de computer of gsm' ... en te weinig creatief dan ene ... muntjes zijn op hahahaha x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha a gossie waren je muntjes op! (die van mij eigenlijk ook, ben nu stiekem bezig :)

      Verwijderen
  5. mooi systeem. bij ons zijn de regels
    - weekdagen tussen half zes en zes 's avonds vrije schermtijd (alle opties open) en jeugdjournaal
    - weekenddagen schermpjes tot het ontbijt
    - iedere minuut muziekinstrument oefenen is een minuut schermtijd
    - wat je bij anderen mag, is mooi mazzel :)

    ben vooral blij dat we van het gedoe af zijn, niet meer die vragen en discussies de hele tijd.
    af en toe mag er wel wat extra's, maar daar vragen ze niet om, dan zie ik dat schermen wel eens een oplossing voor hangen/katten/vervelen kan zijn en mogen ze een half uurtje meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het gedoe is idd zo vervelend! Duidelijke regels is het fijnste voor iedereen denk ik. Dat oefenen muziek instrument voor speeltijd vind ik ook een erg goede tip! Zoon speelt dan wel geen muziekinstrument, maar ik kan het b.v. wel gaan doen met oefenen met (voor)lezen, dat vind hij helemaal niet leuk om te doen.... Ik denk dat het hem in ruil voor speeltijd wel wat meer zal interesseren!

      Verwijderen
  6. De muntjes zijn super, had nog een ideetje voor hier geweest, al is 14 en 16 daarvoor wat groot (had ik dat idee maar eerder gehad) ik heb er een hekel aan dat de jongens hier de hele tijd gamen. Behalve met de scouts doen ze amper nog iets buiten. De jongste hier is wegens heel slecht rapport (uit luiheid) beperkt tot 1 uur beeldscherm per dag, ook gsm telt daarbij, zodat hij wat meer tijd heeft om eens een schoolboek vast te nemen. Wat blijkt…nu is hij creatief bezig, kamer herinrichten enzo…positief enerzijds… zijn schoolboeken blijven helaas nog steeds liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha nou ja gelukkig toch nog iets positiefs ontdekt :)

      Verwijderen
  7. Wat een goed systeem zeg!! En wat een gave muntjes!!
    Hier is het gamen nog niet echt een issue. Ze zit wel regelmatig met papa op de Wii, maar dat is vooral in het weekend. We doen wel veel bordspelletjes samen, net als jullie!
    Tv kijken is wel een ding. Dat doet Jikke het liefst de hele dag. Echte regels hebben we daar niet over. Manlief en ik bepalen wanneer die wel of niet aan gaat. Op zich gaat dat nog zonder al te veel gezeur.
    Ik lees hierboven al vele mooie dingen, dus echt verder helpen kan ik niet. Zelf heb ik hier ook weer wat aan, hahaha! Thanks daarvoor!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. meiden is ook echt wel anders dan jongens denk ik in de dit geval, maar tv kan idd ook zo'n ding zijn. Maar ach ik vind het soms ook heerlijk zo'n avondje suf tv kijken.....

      Verwijderen
  8. Wat een goed idee die muntjes zeg, verder geen tips van mij want mijn kinderen zijn allemaal allang volwassen. Maar onze kleindochter van 1 1/2 heeft al een eigen iPad en weet precies hoe ze die moet bedienen, gelukkig speelt ze daar maar af en toe mee maar hopelijk gaat ze straks nog wel lekker buiten spelen want alleen maar gamen is het ook niet vind ik!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk dat je heel goed bezig bent! Wegens geen kind in huis en ook niet achter de toonbank in het museum kan ik niet uit ervaring spreken maar dit klinkt me wel heel wijs in de oren! En mooie muntjes :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha nou ik heb er wel een voor je te leen hoor :) (wil vast ook wel mee naar het museum)

      Verwijderen
  10. Super idee die muntjes en ze zijn nog prachtig ook!
    Ik denk dat je niet zo bang hoeft te zijn dat je een dik hangerig kind krijgt hoor, jullie doen samen nog genoeg andere dingen als ik alleen al naar die leuke sneeuwfoto's kijk in je vorige post.
    Je bent je er van bewust en dat is meestal al genoeg.
    Ik zie om me heen hoe meer je het berbied, hoe meer die kinderen buitenshuis gaan afspreken bij vriendjes waar het wel gewoon mag.
    Jongens zijn inderdaad erger dan meiden hier in en dat zie ik ook hier thuis.
    Onze zoon is ook veel bezig achter de pc maar er zit geen grammetje vet aan en dat engels is altijd echt wel een grote voorsprong op school geweest hier dat klopt ook.
    Je pakt het gewoon prima aan hoor!
    Geniet van een fijne week!
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik herken je probleem helemaal!!! Ik heb ook van die jongens. Ik gebruikt het officiële advies van kinderartsen en dat is maximaal 2 uur schermtijd per dag. Daar valt helaas ook de tv, smartphone onder dus het is bijna niet te doen vind ik. Maar goed, dat is hier thuis de regel.

    De muntjes vind ik briljant!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. regeltjes zijn belangrijk bij dit soort dingen vind ik. Fijn dat ik niet de enige ben :)

      Verwijderen
  12. Oh jeetje, dat is een lastige! Ik hoor mijn vriendin praten, haar zoontje van 10 zit de hele dag in het weekend op de iPad. De HELE dag. Zij laat het maar gaan, omdat hij door de week al heel druk is met tennis, turnen en muziekschool (en gewone school, haha). Ik heb er zelf geen last van want ik heb een meisje die knutselen en met de barbies spelen leuker vindt dan de iPad. Dus ik heb er nooit echt zo over nagedacht. Ik vind je muntjes systeem in ieder geval een hele goede oplossing. Ik herken het wel dat ik haar eigen jeugdrituelen van hutten bouwen en buiten spelen wil opdringen, maar daar trekt ze niet zo aan. Ik was altijd de hort op met vriendinnetjes en zij zit veel meer binnen. Maar ja, als ik vroeger zo'n geweldige playmobil en Barbie collectie had gehad, had ik wellicht ook meer binnen gespeeld. Kortom, aan mij heb je ook niks, haha :)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tikfoutje: dat ik haar MIJN eigen jeugdrituelen wil opdringen bedoelde ik dus...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zucht jongens en gamen. Hier een 6 jarige met hetzelfde probleem en ook een vader die vind dat je het jong toch wat lol moet gunnen. Vind dat je het top aanpakt. Wij kunnen er nog wat van leren.
    Wij hebben heel even als ze hielpen bij het huishouden speelminuten uitgereikt, maar vonden het afschuwelijk ze op zo'n manier te chanteren (en bovendien deden ze niks meer uit aardigheid oid) innerlijk motivatie werd hierdoor nul zeg maar...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tja das ook niet de bedoeling he.... het moet geen chantage worden!

      Verwijderen
  15. Help, je hebt een zoon die nerd gaat worden ;-)
    Laten die nou net uitgroeien tot de meest succesvolle mannen; financieel verstandig, waaien niet met alle winden mee, goeie huwelijkspartner, het bestendige type zeg maar :-)
    Heerlijk toch, zo'n zoon ?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha tja zo had ik het nog niet bekeken eigenlijk :)

      Verwijderen
  16. Hoihoi,

    Ik weet niet of ik je kan helpen. Mijn zoon is nog geen vier. En we hebben geen tv (dat scheelt al een heleboel). Ik vind vooral het punt van overprikkeling, sociale vaardigheden enz. ook meetellen. Maar ja. Je muntensysteem is in ieder geval prachtig.
    Wij hebben onder andere afspraken over de mate waarop we achter de laptop zitten als ouders. Want je geeft wel en bepaald voorbeeld. En we nemen bijvoorbeeld onze mobiel niet op tijdens het eten. Sowieso heb ik al m'n geluidjes van meldingen op de telefoon uitstaan van de app en smsjes enzo. Dan zit je ook niet heel de dag te controleren. Goed voorbeeld doet goed volgen.

    En verder. Heb ik hier alsnog een probleem, want zoonlief verveelt zich op t moment stierlijk. Gevalletje 'leren jezelf te vermaken'. Wel of geen tv/game/... Heel herkenbaar. Wij hebben het er hier ook gisteren nog over gehad.
    Is een muziekinstrument geen idee? Puzzelen. Ik zag iets, waarvan ik wilde dat er een (goedkope) Nederlandse versie van was; kiwicrate.com. Krijg je elke maand een box met materiaal. Voor allerlei soorten ontwikkeling. Wowie.

    Ik wilde me er toch al in verdiepen en houd je op de hoogte als ik iets weet.

    Succes ermee. En al goed dat je er zo bewust mee omgaat. Er zijn zoveel ouders die het gewoon niet aangaan, die strijd. Met alle gevolgen van dien. Je kind hoeft niet agressief te worden. Creativiteit is gewoon onwijs belangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik schreef er meteen maar een blogje over en vond dit artikel; http://www.opvoedadvies.nl/vervelen.htm Misschien heb je er wat aan.

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)