zaterdag 11 april 2015

de bloemtjes en de bijtjes enzo

blegh wat een suffe dag vandaag weer! regen en regen en nog maar regen. Gister en eergister weer lekker buiten in de tuin kunnen eten en dan vandaag weer met een dekentje op de bank. Gelukkig houden de plantjes wel van dat regen-zon-regen gebeuren. De moestuintjes doen het super.


Siem zorgt er erg goed voor. Hij voelt 2x per dag of ze dorst hebben en giet er dan een scheut water overheen. (haha en wat krijgt hij dan straks als beloning? iew spinazie? iew andijvies? broccoli? ) Het enige probleem is dat het een beetje veel plek in begint te nemen al die plantjes. We hebben ze al bijna allemaal overgezet in een groter potje. Maar het zou fijn zijn als het wat warmer buiten werd en de boel de tuin in kan! (waar ik overigens ook niet zomaar 10 kroppen sla in kwijt kan hoor....)
Maar ach het is wel leuk.
Nog leuker vond ik het van de week toen ik zag dat mijn Pilea plantje stekjes aan het maken is! Woehoe :)


Ik schreef al eens eerder over dit lastig te vinden plantje. Ik krijg ook regelmatig (nou ja af en toe) mailtjes van mensen die vragen of ik een stekje voor ze heb. Die mensen kon ik nooit blij maken omdat ik gewoon nog nooit stekjes had gehad! Het plantje maakt ze zelf wanneer die daar zin in heeft :) Iets met geduld en een schone zaak enzo.
Maareh dus nu niet allemaal massaal gaan lopen mailen en zeuren om stekjes he, er is al een wachtlijst ;)

Bijenhotel 'chez Merula' is ook al weer druk bezocht.


Man en ik maakte deze vorig jaar (of is het alweer 2 jaar geleden? aj) Grappig om te zien al die bij-zigheden. Dit is ook een wat bruiner/oranje bijtje. Ik vraag me af wat voor een het er is. In het parkje bij ons achter zit ieder jaar een groep zandbijen die dezelfde kleur hebben. Iemand met enorm veel bijen kennis hier?

Naast bijtjes wilde we ons gezinnetje ook uitbreiden met wat vissen. Dus er moest een vijvertje gemaakt worden :)
Gelukkig kunnen dit soort projectjes allemaal in onze tuin. Ik zit ook te bedenken dat de tuin ieder jaar eigenlijk weer anders is omdat we er steeds wat aan veranderen. Die ene plant kan toch beter daar en als we daar nu even en rondje omheen metselen en dat houten ding naar achter kun je daar zitten enzo. 

 
Het is maar een klein en niet zo diep vijvertje hoor! Maar we hebben er al wel 10 goudvissen ingegooid. Waarvan nu, anderhalve week later, er al eentje dood is :(
Ahum deze zat een beetje half aan de onderkant van het pompje vast geplakt ofzo... aj en toen was er een hapje uit. Enfin ik zal de verdere details eigenlijk maar achter wegen laten he. We hadden het over de zon en de bloemetjes en de bijtjes!
O nee ik was alweer klaar met dit blog berichtje :) Fijn weekend nog iedereen!


11 opmerkingen:

  1. Zalig toch zo in de tuin ploeteren! En dat bijenhotel, da's nog een leuk idee voor hier. Ik denk dat mijn bomenman dat ook nog wel kan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi hoor! Als de bijen er zijn, dan is er ook genoeg te eten voor ze in de buurt, ook altijd een belangrijke factor ;). Voor het IVN heb ik laatst meegewerkt aan een ochtend over solitaire bijen, maar er zijn er geen 100, er zijn er duizenden. Als ik die(mooie!) foto van jou zie, dan denk ik aan een boommetselbij, maar hé, ik heb me een paar uur ingelezen en ben geen kenner. Hier en hier kun je er heel veel info over vinden.

    En wat een mooi moestuintje hebben jullie! Onze planten waren ivm een verjaardag verbannen naar de garage, waar de muizen (oid) de blaadjes ervanaf hebben gegeten. MAar gelukkig is manlief alweer op zijn eigen landje bezig, de rucola kan bijna geoogst (schreef ze optimistisch).
    Groetjes en geniet lekker van je tuintje!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om weer wat van je te horen. Alles floreert goed bij jullie momenteel, dat is mooi om te lezen.
    Jammer van die goudvis, maar mooi van de plantjes en de bijtjes.
    Sorry, geen verstand van bijen en hommels. Vanmorgen heb ik nog staan zagen en schroeven op een insectenhotel. Het is bedoeld als cadeautje voor vanmiddag. Ik zal het binnenkort wel laten zien op mijn blog.
    Je plantjes zien er super uit! Ik heb de mijne van de week buiten gezet, ik hoop dat ik niet te voorbarig ben geweest.

    Fijne zondag.
    Groeten Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klinkt allemaal geweldig, behalve die halve vis dan ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh dat groeit en bloeit goed bij jullie Merula! Leuk ook om die fietsenstalling bij je zoon te zien, schattig! Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die moestuintjes doen het goed he? Ben wel blij als ze de tuin in kunnen, haha!! Ons bijenhouder is nooit bezocht, jammer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat ben je toch een heerlijk mens! Zit uhm nou ja lig hier lekker te gniffelen in mijn eentje of nee in mijn bed ;). Gezellig dat je ook mee doet met die mega gave Tante Betsy winactie en ook gaat voor kleur. Vind ik ook wel bij je passen, zo'n heerlijk retro look jurkje of zo. Heb nog niet gekeken welke jurken dat nu allemaal precies zijn die worden vermeld hihi. Ik ga er weer vandoor, maar eerst even kijken of ik nog wat gemist heb. Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha, wat een leuk bericht, ik dacht eerst, gaat ze ons nou voorlichting geven... ;) Wel een beetje zielig, die vis en nu maar hopen dat de plaatselijke kattenbende en de schoffies de rest er niet uithengelen. Als beloning voor Siem's goede zorgen kan je natuurlijk stiekem een krop sla van de Appie in 1 van de bakjes doen... ben wel heel benieuwd hoe hij dan zal kijken :) Fijne dag!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk groen blog he. :-). Mijn vingers worden ook steeds meer groen, ik heb nu twee grote planten in huis die ik had overgepot in grotere potten en hoopte dat ze het zouden overleven. En ja! Blij mee. :-). Misschien laat ik mij op de wachtlijst zetten voor een merula-stekje. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Groene vingers heb je, en Siem dus ook :-).

    BeantwoordenVerwijderen
  11. It was very useful for me. Keep sharing such ideas in the future as well. This was actually what I was looking for, and I am glad to came here! Thanks for sharing the such information with us.

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)