maandag 4 mei 2015

4 mei 2015

Het is nu 4 mei en de tijd is 20:54 en ik zit nu dit nieuwe blog berichtje te schrijven. Ik heb de film muziek van Schindler's list op staan, prachtig. De film is nu op t.v. evenals 'the boy in the striped pyjamas. Waarom ze zulke prachtige films tegelijkertijd uitzenden snap ik nooit zo goed, je kunt daar toch niet echt tussen kiezen? Maar goed.
Ik vind het belangrijk om stil te staan bij wat er gebeurd is in de tweede wereld oorlog. En kijk trouw naar de dodenherdenking zoals papa en mama mij dat hebben meegegeven.

Het is nu 4 mei en de tijd is 21:04 en ik zit te bedenken hoe ik nu een bruggetje kan maken in mijn verhaal en foto's voor het blogje dat ik wilde schrijven.....
Misschien toch maar een fotootje van mijn gelukkig gezinnetje plaatsen met de gedachte erachter dat ik dankbaar ben voor mijn vrijheid nu die soms zo vanzelf sprekend lijkt maar het dus niet is.


Ik vind het zo'n lieve foto :) Het was ook een fijne dag, beetje fris toch nog wel maar ook zon! U weet wel de zon, dat gele rondje helemaal boven in de lucht. Het geeft fijne warmte en heel veel mensen worden er zo blij van als ze er is. De plantjes vinden het ook fijn als ze er is. En tot slot worden je foto's zo veel mooier als er een zonnetje is.

De pilea stekjes groeien hartstikke goed en vandaag heb ik er een aantal losgesneden van hun mama..... 




Ik heb ze in een glaasje water gezet zodat ze worteltjes kunnen krijgen en daarna gaan ze de grond in. En hopelijk groeien ze dan uit tot hele mooie grote gezonde planten!


Van de week had ik ook nog een nieuw probeersel geprobeerd. Ik wilde me eens gaan wagen aan het macrame-en (ehm geen idee hoe je dit als werkwoord schrijft) van zo'n hangend planten ding. Macramé..... tja zo'n ouderwetse en nu weer beginnend hippe handwerktechniek waarbij je draden in een patroon knoopt. Vreselijk lelijk vond ik het vroeger! En potverdikkie nu ga ik het zelf ook nog doen ook! aj aj aj..... hoe heeft het zo ver kunnen komen..... Maar ho stop! wel macramé anno 2015 met een oud t-shirt in een leuk kleurtje :)




Je knipt een t-shirt in 8 lange repen (in de totale breedte voor -en achterkant) Dan knoop je al die 8 repen aan elkaar. Daarna knoop je steeds 2 repen aan elkaar totdat je 4 bundeltjes hebt. Dan pak je 1 reep uit 2 verschillende bundeltjes en knoop je die weer samen met z'n tweeën. Deze twee draai je dan helemaal samen in elkaar en dan aan het einde weer alles samen in een knoop. tadaaaaaa! Misschien is mijn uitleg opschrijf manier niet helemaal duidelijk :) Op internet zijn er natuurlijk tig handleidingen en variaties te vinden.




Ik had het ook nog geprobeerd met touw. Dat lekkere ouderwetse touw. Maar dat vond ik toch net iets te allemaal :) Laten we het maar gewoon bij vrolijke gekleurde t-shirts houden. Want anders deed het me ook net iets te veel denken aan dit foei lelijke 3d-achtige schilderij ding wat ik vandaag bij de kringwinkel in Turnhout kocht.


Ik vond hem zooo lelijk dat ik hem wel mee moest nemen! Het is misschien lastig te zien op de foto maar de achtergrond is een oude natuur afbeelding die aan de zijkanten naar je toe komt. En in de voorgrond echte gedroogde bloemen enzo....
Ik was een beetje uitgekeken bij de tweedehands winkels hier in de stad en was benieuwd hoe het over de grens zou zijn. Turnhout is vanaf hier 40 minuutjes rijden en ik vind het altijd een leuke weg die kant in. Ik was blij verrast met het aanbod en de prijs! Veel goedkoper dan die bij ons in Nederland. En ik ben natuurlijk ook een echte Hollander en word gewoon erg blij van veul voor weinig! Er gingen nog wat bloempotjes mee, letterbak frutsels, wat shirtjes voor Siem en wat boeken. 
Op de terug weg ook nog even langs mijn favoriete tuincentrum 'Marechal' in Turnhout. Ook echt een aanrader vind ik. Zo veel keus! (voor ook niet zoveel ;)

En toen weer naar huis.
En nu eens bedenken wat we morgen gaan doen. Het vooruitzicht is dit:


25 opmerkingen:

  1. Stil staan bij de vrijheid is juist zo fijn, voor mij is het inmiddels een beetje normaal geworden. Terwijl het voor andere verre is van normaal.

    Mooie foto's :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het blijft belangrijk om te herdenken. De slachtoffers, de teruggewonnen vrijheid, hoe vrij (of onvrij) je nu bent. De verhalen leven nog steeds.
    Leuke foto van je gezin :-)

    Leuk idee, je t-shirt macramee. Inderdaad helemaal in de tijd van nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige foto van je gezin! Ben jaloers op je mooie stekjes :-). Je plantenhanger is top, leuk dat dat weer terugkomt zulke dingen. Fijne bevrijdingsdag! Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een lieve gezinsfoto!! Ik sta ook elk jaar stil bij dit soort dagen, al is het dat ik een bloemetje zet op het graf van 'onze' soldaat. Leuk dat je aan het macramé-en bent geslagen. Het ziet er helemaal hip uit! Net als het schilderij. Zo lelijk dat het weer hip is :) Siem zal het wel mooi vinden, niet? Er is zoveel op te zien! Fijne dag vandaag. Hier breekt opeens de zon door, maar dat zal niet voor lang zijn vrees ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De muziek van Schindler's list vind ik echt schitterend. Maar ik kijk de film niet, omdat ik hem erg naar vind. Om over de boy in the striped pyjama nog maar te zwijgen. Die kan ik al helemaaaal niet kijken. En Sophie's choice nog minder.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi!
    En toevallig ging het vorige week, bij de oma van een vriendinnetje, ook over macramé; er hing nog een glazen bol in een mooi zelfgeknoopte hanger. Ashley Ann doet ook aan macramé, maar veel simpeler. En ik heb paracord armbanden zien liggen bij een (té) goedkope winkel, misschien is dat touw handig voor je knoopkoorts.

    Op naar Wageningen nou, goed ingepakt in regenpakken....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie foto van je gezin! Dit soort foto's koester ik ook als gouden momenten van ons gezin. De vrijheid dat je samen mag genieten is goud waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een super lange post maar vakantie en dus ooooo zo gezellig om te lezen hier buiten in de tuin met een stevige wind maar een aangenaam temperatuurtje....volgens mij valt het wel mee met het slechte weer dat ze voorspeld hebben voor vandaag hoor!
    Gister avond gekozen voor Schindlers list want de jongen in de gestreepte pyama hebben we laatst nog eens gezien.....zo indrukwekkend en zoals je zegt iets wat ons altijd bij moet blijven....zodat we echt genieten van de vrijheid!
    Wij deden mantelzorg voor een oude tante die op een gegeven moment haar identietijdskaart moest vervangen. Ze had de oorlog mee gemaakt vanuit de telefooncentrale in Eindhoven, broer een tijd vermist, vader in het verzet...en nog veel ervaringen meer.
    Zij weigerde haar vingerafdruk zomaar te geven ....deed boos..." NEE MENEER" dat doet me denken aan de oorlog!! Op zo'n momenten voel je echt wat mensen mee gemaakt moeten hebben.
    Wat een gave foto van jou met je mannen, heerlijk ongedwongen in het zonnetje!
    De stekjes...goed gelukt en prachtig de foto's in dat glas!
    Macramé jaaa dat heb ik vroeger met mijn moeder veel gedaan...meters lange touwen waarvan je handen op den duur schraal werden!
    Wij hebben wat van die hangende lectuurmanden gemaakt in de kleur oranje!
    Ik vind dit met die vrolijke t-shirt toch wel stukken mooier!
    Oooo leuk kringloop Turnhout...wij zaten ook nog te denken..waar kunnen we nog eens gezellig heen deze vakantie, dank voor de tip en inderdaad de tuincentra zijn daar in België ook stukken goedkoper maar zeg nou zelf ...wat is er hier in Nederland niet duur vergeleken met de andere landen...hoezo 1 europa?
    Veel plezier nog in de vakantie, geniet van elkaar!
    Liefs Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb die film ook gezien gisteren, zoo zielig die twee jongetjes, erg indrukwekkend, wat een leuk idee met een T-shirt, ga ik eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooi mooi mooi!
    Geweldige plantenhanger!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een ontzettend mooie foto van jou en je liefjes. Daar straalt liefde uit hoor, heerlijk! En dan ga ik nu de rest van je verhaal lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ow ja dat macramé, pfff ik neem mezelf steeds voor me daar weer eens aan te wagen. Ik was daar vroeger best goed in weet je, dankzij handwerk juf Ans, Flessen, potten, ik knoopte overal omheen. Was er laatst weer mee begonnen, crisis. Maar met een t-shirt is leuker (en het gaat ws ook wat sneller). Eerst zit ik in een opruim-modus en daar moet ik even gebruik van maken.

      Verwijderen
    2. en wat ga je doen met dat schilderij zeg, woooow!

      Verwijderen
  12. Mooi bericht!! Wij hebben ook stilgestaan bij onze vrijheid, zonder tv of internet, in de Puck (caravan) in de Belgische Ardennen, waar toen ook heel hard gevochten is. Gewoon even stil zijn en de mensen die hun leven gegeven hebben herdenken. Ik vind het ook heel belangrijk om dat in ere te houden. Mooie foto van jullie! Gave plantenhanger, goed gelukt ook! Kan me wel iets voorstellen bij de neiging om dat inderdaad niet echt mooie schilderijtje, foto, hoe komen ze erop om er droogbloemen in te doen??, te kopen, haha, mooi van lelijkheid.
    Oh ja, mochten ze in Tilburg overgaan op glasvezel: doen, kan je alles tegelijk opnemen, zo handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Jij bent ook aliijd bezig hè, leuk! En herkenbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Die foto is ongelofelijk lief. Prachtige uitsnede ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heerlijke plaatjes. Vooral van jullie drie! Goed om regelmatig te beseffen hoe gelukkig we mogen zijn met een leven in vrijheid inderdaad. Geniet van je weekend, liefs Marieke x

    BeantwoordenVerwijderen
  16. I really appreciate your professional approach. These are pieces of very useful information that will be of great use for me in future.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooie blogje! ik kwam hier tegen via andere blosters, zo gaat dat, en volg blogjes die dezelfde hobby/s als ik hebben, Bedankt voor het delen, en tot blogs..liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Mooie blogje! ik kwam hier tegen via andere blosters, zo gaat dat, en volg blogjes die dezelfde hobby/s als ik hebben, Bedankt voor het delen, en tot blogs..liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi, hoi, ben ik weer eventjes...reisje Turnhout zit er op, stukje stad ( nog nooit geweest daar) en kringwinkel...inderdaad stukken goedkoper!
    Glazen gekocht want die waren aan vervanging toe en twee kleuterboeken...vervolg van " het mooiste visje van de zee" maar voor een kwartje!!! Het tuincentrum doen we nog een andere keer want zoveel achter elkaar kan ik niet meer na die hernia van een paar jaar geleden.
    Bedankt voor de leuke tip!
    Fijne week saampjes.
    Lieve groet Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Fijn bericht Merula ... echt heel fijn! x

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Knopen, noem het dan gewoon knopen ;) leuk zeg!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. De volgende keer dat je naar Turnhout komt laat je iets weten he, dat is vlakbij Herentals!

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)