woensdag 17 juni 2015

iets met hoedjes en beestjes.....

Ik schrok me een hoedje van de week! 
Nou was ik dus wel op zoek naar dooie mooie insecten voor mijn hars-giet-experiment (zie vorig bericht), maar dan wil ik die liever niet tegen komen op een plek waar ik die niet verwacht hè :)
Het zat namelijk zo.....

Binnenkort viert Siem zijn verjaardagsfeestje en we hadden bedacht om de uitnodiging als een soort van schatkaart te maken. Ik vind dat leuk (en zoon gelukkig ook :) Je weet wel een vel papier lekker oud en bruin maken, met aansteker de randjes mooi wegfikken. doodskop erop, stippeltjes lijn en een kruis waar dan de schat zou moeten zijn. Ik werd al helemaal blij bij de gedachte van deze creatieve uitspatting!
De vellen papier moesten eerst wat ouder lijken dus leek het me een goed idee om ze in een schaal met thee te leggen om vervolgens wat bruinig te verkleuren. Ik kookte water en goot het in een ovenschaal en hing er wat zakjes 'blueberry muffin tea' van Lipton in. Deze thee leek mij ooit zo lekker maar blijkt best een beetje vies te zijn! Ik probeer het bezoek meestal deze smaak aan te smeren, maar ook zij trappen er niet in....


Maar ongeduldig als ik ben vond ik het effect niet snel genoeg gaan. Ik herinnerde mij de thee die man en ik ooit jaaaaren geleden in China hadden gekocht op vakantie. Er gingen er natuurlijk een aantal mee terug naar Nederland, waaronder erg lekkere maar ook potjes en zakjes die er gewoon mooi uitzagen. Het oog wil ook wat. Zo ging b.v. dit zakje me naar huis:







Ja dat vind ik er gewoon mooi uitzien! Maar ja zo als met veel dingen zet je dat dan ergens neer, verplaatst het af en toe als je het tegen komt enz. Zo'n 7 jaar lag dit pakje dus al te liggen. Aangezien de blueberry muffin zijn verkleur-werk niet snel genoeg deed, leek het me een goed idee om echte Chinese thee te gebruiken. Dit is vast beter dan onze pickwick was mijn beredenering. Dus voorzichtig sneed ik het pakje open (want wilde natuurlijk wel de verpakking bewaren) en strooide de inhoud bij het water.

En ja toen was er dus iets met een hoedje! WTF! jajks! Wat is dat???


Tussen een halve herfstwandeling en inhoud van een blaadjesblower zaten van deze beesten! Zeker 4 centimeter groot per stuk! met pootjes en schaardingetjes ofzoiets. De inhoud was wel leeg (of hoe zeg je dat?) Het was alleen het omhulsel van het beest. Maar jeemig ik schrok echt heel erg!

Het grappige was dan wel weer dat ik me een aflevering op tv herinnerde pas geleden van 'border security". Ik vind dat altijd wel een leuk programma eigenlijk. Van die drugs smokkelaars wiens tassen helemaal binnenste buiten worden gekeerd. Wat minder leuk natuurlijk die 10 bijzondere slangen die 20 uur in dat tasje verstopt zitten..... Maar ook mensen die van alles mee willen nemen van ingevroren kippen lelletjes tot tassen vol met bananen en dan geen flauw idee hebben dat dat niet helemaal de bedoeling is. Zo was er dus laatst een Chinese vrouw die werd aangehouden bij de douane omdat ze een hele doos met die beest-schild-insect dingen mee had die bijna in mijn kopje thee zaten. De douane mevrouw schrok ook wel en moest even navragen aan Chinese collega wat dit nou was en of dat allemaal wel okee was. 
Het bleek okee te zijn en ze mocht het toch invoeren. Deze beesten schildjes werden gebruikt voor medicinale thee voor kinderen....... (en dat bleek ook gewoon op de verpakking te staan trwns)(gelukkig is Siem een zeer gezonde jongen :)
Maar goed ik ben dus vergeten wat het nu precies zijn en ik kan het ook nergens op internet ofzo vinden. Vervelend is dat! Iemand een idee?

Maar goed, inhoud van het zakje snel weg gekieperd! En toen nog maar wat water opgezet en een zakje rustgevende kamille erbij gehaald.

De uitnodigingen zijn verder goed gelukt trouwens. De lakzegel maakte het ook helemaal af. Nu nog even feesthoedjes maken :)




O en inmiddels een dag later (met dank aan Saskia) heb ik ook een update! Het is een cicade skin! Hier een aflevering van ,jawel, schooltelevisie over de cicade klik.

13 opmerkingen:

  1. Haha wat een verhaal weer en dat is nu zo leuk aan jouw blog.
    Ik zou ook schrikken als ik die schildbeestjes tevoorschijn zou zien komen.
    Inderdaad doet je erg denken aan border security dat kijken we hier ook vaak met de tienerkids.
    Kleuren met thee is inderdaad best moeilijk tenminste om een wat donkere kleur te krijgen.
    Ik heb het een tijd terug ook geprobeerd maar ook met koffie en dat gaat stukken beter.
    Mijn plastic map met koffie gekleurd papier ruikt wel erg naar koffie haha maar is wel mooi gekleurd.
    Gaaf die uitnodigingen met lakzegel!
    Siem boft maar weer met jullie als ouders vol leuke ideetjes.
    Succes met de verdere voorbereidingen, geniet er van!
    Groetjes Maia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oooow het is dat je ons als lezer al voorbereid had dat er iets in dat zakje thee zat. Dat is toch schrikken!!! Dat programma kijk ik ook altijd! Fantastisch om net zo lang te zoeken zodat je het toch vindt. ook bij die scans van die poststukken. Hoe mensen alles altijd weten te verstoppen, knap he? Je uitnodiging is fantastisch, weer eens wat anders dan die standaardkaartjes. Pascale X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh mennn ik zou me ook rot schrikken...oops een hoedje :p. Nèèh dat wil je toch niet in je thee vinden jakkie bah en zo te lezen was dat ook nog de bedoeling dat het beest/beesten in het zakje thuis hoorden. Oh hihihi heb je het weg gemieterd en niet in de hars gedaan. Had je altijd een leuk verhaal bij gehad! Heel veel plezier met schatzoeken en die hoedjes. Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Spannend! Na de schrik zou ik, ook al eet ik vnl vegetarisch, deze thee toch geprobeerd hebben. Of de gehele inhoud in de giethars hebben gestopt. In ieder geval een prachtig verhaal en enveloppen. Veel plezier met het feestje met veel spannende vondsten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hahahahahahahahaha ik ben zo gek op beestjes, maar ja als je er niet op gedacht bent wordt het al minder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ohw noooo t is echt .... ik vind de uitnodigingen dan wel weer superleuk en met die thee gemaakt, hebben ze iets extra....spannends :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. OMG, wat een heerlijk en ook een beetje een vies verhaal. Ik zou me ook rot geschrokken zijn. Gelukkig had je er niet al thee van gezet voordat je de verstekelingen opmerkte...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha wat een verhaal, heb jij weer! Oh jak, zit er met afgrijzen naar te kijken. Weet je zeker dat je de zakjes nog wilt bewaren? Oh krijg overal jeuk.....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een geweldig verhaal. En dan het idee dat die beesten zeven jaar in jouw kast hebben liggen wachten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hihi ik kwam nog eens effe op bezoek. Gisteren by the way je stem nog eens gehoord, kwam dat kaartje weer tegen wat je me eens stuurde en klikte op play ;) hihi zo leukkk!
    Maarreh nu ik je verhaal nog eens lees, gewone zwarte thee doet beter zijn werk. Die heb ik gebruikt om mijn wit kant beige te maken. Ook wel eens koffie gebruikt.
    Leuk dat je nu weet wat ze zijn. Ik ga niet kijken want ik hou niet van enge beestjes en moet vandaag aan de slag om alle spullen klaar te maken. Van zolder te halen en natuurlijk mijn Tante Betsy jurkjes inpakken ;). Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jez...! Wat hebben die Chinezen toch vreemde ideeën bij wat gezond voor je is... Hij heeft ook wel een beetje weg van een uit de kluiten gewassen kattenvlo, haha. Wees blij dat je de inhoud eerst aan een grondige inspectie hebt onderworpen i.p.v. gelijk een lekker potje ervan te zetten. Drinkt u smakelijk, ahum... En nu in de giethars ermee!? De schatkaarten zien er heel spannend uit! Veel plezier met het verjaardagsfeestje en alvast van harte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Merci voor het filmpje! I carried a watermelon :)

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)