maandag 16 november 2015

zonnebloemen

In 2015 is het 125 jaar geleden dat Vincent van Gogh overleed (1853-1890) Daarom verspreide de gemeente Tilburg begin dit jaar allemaal zakjes met zonnebloem zaadjes bij de inwoners van Tilburg. Vincent heeft in Tilburg gewoond en op school gezeten en daar zijn we dan natuurlijk apetrots op. Het was de bedoeling dat iedereen de zonnebloemen zou zaaien en Tilburg overspoeld zou worden met zonnebloemen! Leuk idee :)
En ik heb ze idd op veel plekken gezien. Je kon dit jaar ook een 'geveltuintje' aanvragen bij de gemeente. We hebben helaas geen voortuin maar de gemeente bood dan aan om netjes een aantal stenen voor het raam weg te halen en een berg aarde in de grond te doen. Ook al leuk :)
En zo hadden wij dus een paar maandjes terug zonnebloemen in ons geveltuintje. 3 x hoera voor gemeente Tilburg!



Vorige week waren ze wel echt op en heb ik ze weggehaald. 
Maar jee wat zijn dat eigenlijk toch bijzondere dingen, die zonnebloemen. Moet je ze eens van dichtbij bekijken!


Zo mooi hoe al die zaadjes in zo'n patroon zitten.
aha dat ziet er uit als een fijn klusje voor kleine vingertjes om die eruit te frummelen!




*zucht* heerlijk rustgevend werkje :)  
Zoon en ik besloten ze om in zakjes te doen en de zaadjes weg te geven zodat er volgend jaar weer nieuwe zonnebloemen konden groeien. (nee wacht zoon wilde ze eigenlijk verkopen voor 2 euro per stuk :) (ja ach hij had er ook hard voor gewerkt :)
Ik had ze ook weleens geroosterd, maar had daar nu eigenlijk niet zo'n zin in. N.a.v. de aflevering van 'de proefkeuken' http://www.vpro.nl/jeugd/programmas/proefkeuken/aflevering-4.html 
(super leuk tv programma zondag ochtend waarbij 2 jongens zelf kauwgomballen, kaas, knakworstjes, kauwgom etc. gaan maken. ze verzamelen alle ingrediënten zelf en maken de meest gekke grappige keuken apparaten om alles te mengen, pletten, bakken etc).  In de aflevering hoe je chips moest maken gingen ze ook zelf zonnebloemolie maken door zonnenbloempitjes te persen. Dus dat was ook nog een optie geweest, maar is er niet meer van gekomen.



Er werden ook labeltjes geschreven (ook om de schrijfvaardigheid nog eens wat extra te trainen....)

Dus eh.... wie wil? :)

9 opmerkingen:

  1. Oh heerlijk!! En wat een leuk idee om ze zo weg te geven!! *bedenkt plannetje voor volgend jaar*

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kan ze bij je kerstkaarten steken, als je die zou sturen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige zonnebloemen! Zo goed heb ik ze nooit bekeken, maar de structuur is echt geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. oo wauw he wat een goed idee,en ja wat hier boven word geschreven dat je ze met de kerstkaarten kunt mee sturen is ook een super leuk idee

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk initiatief van de gemeente!! En als iedereen zn zonnebloemen zo utpluist als jullie komen er volgend jaar alleen nog maar meer!!! Een explosie van geel. Applaus voor Siem voor het idee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh lieverd opeens kwam ik je weer tegen op Instagram en bedaxht me dat ik al veeeeel te lang niet meer op bezoek was. Ik heb het maar druk met mijn Tante Betsy blog, oops realiseer me nu dat ik nog op mijn Facebook pagina moet gaan posten hihihi. Maarreh ik wil wel :). Ik heb de zonnebloemzaadjes wat ik van Essebes kreeg veel te laat gezaaid dus komend jaar wil ik het eens goed doen en dan ook zo'n prachtige natuurlijke mandala's van kortbij zien. Leuke actie van Tilburg! Dikke knuffels!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. :-) je bent er maar druk mee, ik vind zonnebloemen geweldig mooi vooral zo in frankrijk van die hele velden vol....oh en zomer ...jaaaah zwijmel zomer

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat tof van Gemeente Tilburg! Meestal mag het niets kosten, maar hiervoor was er blijkbaar een potje geld, leuk!! En wat lief dat jullie ze dan weer doorgeven! Alleen hoe zit dat met witte en bruine zaadjes?? Ik dacht dat ze altijd alleen maar bruin waren.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wow, wat een perfecte zonnebloemen! En dat handschrift van Siem maakt het af...

    BeantwoordenVerwijderen

ik ben dol op reacties!
:)